logo
blog cover

بهترین شیوه‌های مدیریت تجهیزات چیست؟

18 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

مدیریت تجهیزات همیشه به معنای تعمیر و نگهداری از تجهیزات در صورت خرابی نیست؛ بلکه شامل بسیاری از فعالیت‌ها است که باید به طور منظم انجام گیرد. با این حال، زمانی که تجهیزات زیادی وجود داشته باشد؛ انجام این کار بسیار گیج کننده می‌شود. برای مدیران تجهیزات، ضروری است که بدانید کدام تجهیزات در کدام مکان مورد نیاز است، به طوری که هیچ یک ازعملیات کاری متوقف نشود.


اینجاست که نرم افزار مدیریت تجهیزات وارد عمل می شود. این نرم افزار؛ مکان دقیق هر دارایی را نشان می‌دهد تا کارمندان بتوانند دارایی‌ها را به راحتی دریافت کنند و کار به هیچ وجه به تأخیر نیفتد.

 

نرم افزار مدیریت تجهیزات چیست؟

 

نرم افزار مدیریت تجهیزات؛ یک رویکرد سیستماتیک و خودکار برای جابجایی بهتر تجهیزات ارائه می‌دهد. نرم افزار مدیریت تجهیزات به یک سازمان کمک می‌کند تا تجهیزات را به بهترین شکل حفظ و اطمینان حاصل کند که هر دارایی به طور منظم تعمیر و نگهداری می‌شود؛ همچنین عملکرد دارایی را نظارت و به بهبود آن کمک می‌کند. پس برای این منظور؛ ردیابی تجهیزات به طور مکرر انجام می‌شود.

به طور کلی، نرم افزار مدیریت تجهیزات؛ زمان خرابی را کاهش می‌دهد و احتمال خرابی تجهیزات را به حداقل می‌رساند. این نرم افزار همچنین با برنامه ریزی منظم برای نگهداری هر قطعه از تجهیزات، به ایجاد محیطی امن برای کارکنان کمک می‌کند و به این ترتیب متوجه خواهید شد که در بلندمدت، هزینه‌های نگهداری تجهیزات نیز کاهش یافته است.

 

بهترین شیوه‌های مدیریت تجهیزات چیست؟

 

در این مقاله بهترین شیوه‌های مدیریت تجهیزات را مورد بحث قرار داده ایم:

 

  1. هر دارایی را برچسب گزاری کنید

برچسب زدن هر قطعه از تجهیزات، بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت تجهیزات است. هنگامی که هر یک از تجهیزات را برچسب گذاری می‌کنید، این کار می‌تواند در ردیابی تجهیزات مفید باشد و مکان دقیق هر یک از تجهیزات را در اختیار شما قرار دهد.

علاوه بر این مورد، می توانید اطلاعات ضروری را از برچسب های دارایی‌ها جمع آوری کنید. برچسب‌گذاری می‌تواند از جنبه‌های مختلفی مانند تعمیر و نگهداری، ردیابی تجهیزات از طریق مکان و برای مدیریت موثر تجهیزات بسیار مهم باشد.

 

2. اولویت دارایی‌ها را تعیین کنید

در هر سازمان، انواع مختلفی از تجهیزات وجود دارد. برخی از تجهیزات اهمیت بیشتری و برخی دیگر اهمیت کمتری دارند. تجهیزاتی که اهمیت بالایی دارند می‌توانند عملکرد روزانه را در سطح بالایی تحت تاثیر قرار دهند.این دارایی‌ها باید دارای اولویت بالایی باشند؛ در حالی که برخی از تجهیزاتی که اهمیت کمتری دارند، به این معنی است که عملیات‌ها را می‌توان بدون آن‌ها نیز انجام داد. بنابراین، اولویت بندی هر دارایی برای بهبود میزان بهره وری بسیار مهم است. اولویت بندی؛ به تیم تعمیر و نگهداری کمک می‌کند تا کار موثرتری را ارائه دهند.


این مطلب را هم بخوانید: نکات اصلی برای مدیریت تجهیزات سنگین

 

3.سیستم ورود و خروج دارایی را پیاده سازی کنید

سیستم ورود و خروج؛ از ویژگی‌های بسیار موثر و ضروری نرم افزار دارایی است که می‌تواند برای سازمان‌هایی که تجهیزات خود را از یک مکان به مکان دیگر ارسال می‌کنند؛ مفید باشد.

سیستم ورود و خروج؛ می‌تواند به سازمان در جلوگیری از سرقت دارایی و پیگیری هر قطعه از تجهیزات کمک کند. مهم‌تر از همه، کارمندان را مسئول استفاده از دارایی‌ها می‌کند و همچنین، اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد که به تصمیم گیری آگاهانه کمک می‌کند.

 

4. از نرم افزار مدیریت تجهیزات استفاده کنید

یک نرم افزار مدیریت تجهیزات می‌تواند در خودکارسازی فرآیند نگهداری و مدیریت تجهیزات بسیار مفید باشد؛ همانطور که به طور خودکار، تعمیر و نگهداری دارایی را برای هر قطعه از تجهیزات برنامه ریزی می‌کند.

این نرم افزار، همچنین با ارائه برنامه برای تعمیر و نگهداری به موقع؛ به افزایش عملکرد دارایی‌های سازمانی کمک می‎‌کند.

علاوه بر این موارد، می‌تواند گزارش کاملی در مورد اینکه کدام دارایی‌ها مولد هستند و کدام دارایی‌ها بازدهی کمتری دارند، به شما ارائه دهد. این کاربه شما کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه در مورد انواع تجهیزات بگیرید.

زمانی که اطلاعات دقیقی در مورد هر یک از تجهیزات دارید؛ می‌توانید تصمیمات آموزنده ای در مورد قطعات هر تجهیزات بگیرید. علاوه بر آن، می‌توانید بدانید که کدام دارایی‌ها تعمیر و نگهداری بیشتری را انجام داده اند و یا چگونه کار می‌کنند.

 

5. تاکید بر نگهداری پیشگیرانه

یک سازمان می تواند با ارائه به موقع برنامه برای تعمیر و نگهداری تجهیزات، در هزینه‌های زیادی صرفه جویی کند. هنگامی که تجهیزات به طور منظم تعمیر و نگهداری می شوند، احتمال خرابی دارایی کاهش می‌یابد. همانطور که می دانیم، خرابی ناگهانی دارایی‌ها می تواند برای سازمان ها بسیار گران تمام شود.

 با این حال تعمیر و نگهداری منظم، به کارگیری تجهیزات را قابل اعتمادتر می‌کند و همچنین منجر به افزایش عمر دارایی می‌شود. علاوه بر این موارد، نگهداری از تجهیزات منجر به افزایش عملکرد دارایی می‌شود.

وقتی یک دارایی به طور موثر کار می‌کند، زمان خرابی کاهش پیدا می‌کند و زمان کار را افزایش می‌دهد، در نتیجه میزان بهره وری سازمان و کارکنان را نیز بهینه می‌کند.


این مطلب را هم بخوانید: 7 مزیت برتر استفاده از نرم افزار مدیریت موجودی

 

6. جمع آوری داده ها و تصمیم گیری آگاهانه

اطمینان حاصل کنید که داده های دقیق را جمع آوری کرده اید. سپس با استفاده از نرم افزار، گزارش‌هایی دریافت می‌کنید که در تصمیم گیری‌های استراتژیک مفید هستند.

به عنوان مثال، هنگامی که دارایی‌ها را ردیابی و مدیریت می‌کنید، داده های ارزشمندی مانند دارایی‌های آسیب دیده، دارایی‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارایی‍‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و غیره دریافت کنید.

وقتی از دارایی‌ها، بیش از حد استفاده می‌شود‌‌؛ به این معنی است که شما نیاز به خرید دارایی‌های بیشتری دارید.

 به طور مشابه، هنگامی که دارایی‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به این معنی است که می‌توانید مقدار آن‌ها را کاهش دهید یا دارایی‌هایی را که استفاده نمی شوند؛ بفروشید.

 

نتیجه آن که؛ این موارد ذکر شده تنها تعدادی از بهترین شیوه‌های مدیریت تجهیزات هستند که سازمان‌ها می‌توانند از آن‌ها پیروی کنند. زمانی که دارایی‌ها زیاد باشد، مدیریت آن‌ها به یک کار پیچیده تبدیل می‎شود؛ به همین دلیل است که سرمایه گذاری در نرم افزار مدیریت تجهیزات بسیار مهم است.

نرم افزار مدیریت تجهیزات می‌تواند برای کسب و کار شما بسیار مثمر ثمر باشد، همچنین می‌تواند برای کسب و کار شما مزیت‌‎های بی شماری را ارائه دهد که باعث صرفه جویی در هزینه‌های کلی در سازمان شما شود.


این مطلب را هم بخوانید: باید و نبایدهای انتخاب شاخص لجستیک

دسته بندی ها:مدیریت تجهیزاتنرم افزار مدیریت

جدیدترین مقاله