logo
blog cover

7 مزیت برتر استفاده از نرم افزار مدیریت موجودی

18 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

هر سازمانی که از نرم افزار مدیریت موجودی استفاده کرده است، درک می کند که چقدر این نرم افزار می‌تواند از نظر کسب سود برای آن‌ها موثر عمل کند.

این مقاله برای افرادیست که بر سر دوراهی هستند که آیا یک نرم افزار سیستم مدیریت موجودی را برای سازمان خود انتخاب کنند یا خیر. در این مقاله ما هفت مزیت استفاده از نرم افزار مدیریت موجودی را ارائه کرده‌ایم؛ تا بتوانید تصمیم بهتری اتخاذ کنید.


قبل از بررسی این موارد، اجازه دهید یک تعریف خلاصه از اینکه "مدیریت موجودی چیست؟" و چرا این بخش، برای یک سازمان مهم است را ارائه دهیم.

 

مدیریت موجودی چیست؟


این بخش؛ فرآیند سفارش، ذخیره سازی، استفاده و مدیریت موجودی هر سازمانی که به عنوان مدیریت موجودی؛ شناخته می‌شود را بر عهده دارد. به طور خلاصه مدیریت موجودی یعنی: داشتن مقدار مناسب موجودی، در مکان و در زمان مناسب.

برای انجام کارآمدتر این هدف، می‌توانید از نرم افزار مدیریت موجودی استفاده کنید. این نرم افزار، فرآیند را خودکار و داده های دقیقی را ذخیره می‌کند.

 

7 مزیت برتر استفاده از نرم افزار مدیریت موجودی


در زیر به مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت موجودی در سازمان‌ها، اشاره کرده‌ایم:

 

1. کاهش خطا

مدیریت موجودی و انبار؛ شامل مجموعه‌ای از فرآیندهای بخش مدیریت داخلی است. وقتی همه این کارها را به صورت دستی انجام می‌دهید، احتمال انجام اشتباهات در وارد کردن داده ها، وجود دارد.

هنگامی که یک نرم افزار مدیریت موجودی را به کار می‌گیرید، تمام فرآیندهای ثبت و ردیابی داده‌ها را خودکار می‌کنید و جایی برای خطا باقی نمی گذارید.

 

2. افزایش میزان بهره وری در عملیات

ارائه تجزیه و تحلیل از داده‌ها و گزارش‌ها؛ می‌توانند شما را قادر سازند تا متوجه شوید چه اقلامی به سرعت از طریق آنلاین و حضوری به فروش می‌رسند. این امر به شما کمک می‌کند تا تصمیمات تجاری هوشمندانه‌ تری بگیرید و ممکن است یک الگو را در سیستم خود تشخیص دهید.

برای مثال آیا باید اقلام و تاریخ انقضای آن‌ها را مدیریت کنید؟ این عمل می‌تواند برای کسب و کارهای رفاهی، زیبایی و پزشکی امر مهمی باشد. با یک مدیریت صحیح؛ می‌توانید به این مهم دست بیابید.

 

3. رضایت مشتریان

یک روش مناسب برای مدیریت موجودی، باعث می‌شود که میزان بازگشت مشتریان برای خرید مجدد از شما بیشتر شود. در واقع مدیریت خوب موجودی؛ می ‌تواند مشتریان هدف شما را نشانه گیری کند.

اگر به مشتریان خود نیاز دارید که برای خرید خدمات و اقلام، دوباره به شما مراجعه کنند، باید بتوانید نیاز مشتریان را برآورده کرده و آن‌ها را راضی کنید. این عمل به شما در ایجاد یک تصویر خوب، خدمات عالی و یک برند سازی موفق کمک می‌کند.


این مطلب را هم بخوانید: چالش‌های رایج در مدیریت ناوگان چیست

 

4. دیگر از انجام کار به صورت دستی خبری نیست

وقتی به صورت دستی کار می‌کنید، مستعد اشتباه هستید و شاید نخواهید محاسبات پیچیده را خودتان انجام دهید.

بدون نرم افزار مدیریت موجودی، ساعت‌های زیادی را هدر خواهید داد. نرم افزار مدیریت موجودی؛ می‌تواند این وظایف را خیلی راحت و کارآمد برای شما انجام دهد.

 

5. صرفه جویی در میزان هزینه

شما می‌توانید با کمک یک سیستم مدیریت موجودی، از موقعیت‌های کسری موجودی و مازاد بر کالا جلوگیری کنید. مدیریت ناکارآمد موجودی؛ می‌تواند منجر به از دست دادن درآمد، هزینه و غیره شود.

هنگامی که سیستم مدیریت موجودی خود را ساده می‌کنید، نه تنها هزینه‌های مرتبط با خطاهای انسانی را حذف می‌کنید، بلکه می‌توانید با صرفه جویی در میزان هزینه خود، سود بیشتری کسب کنید.

مهم‌تر از همه، این نرم افزار می‌تواند مشخصات یک محصول را ذخیره کند، که از طریق آن می‌توانید کالا خود را مجدداً شارژ و بر اساس این اطلاعات، میزان موجودی کالا را مدیریت کنید.

 

برای مثال یک مشتری مایل به خرید محصول خاصی است که در انبار شما موجود نیست. بنابراین در این حالت، شما یک مشتری و خرید بالقوه را از دست دادید.

اما اگر یک نرم‌افزار مدیریت موجودی داشته باشید، یک اعلان دریافت می‌کنید که به شما اطلاع می‌دهد موجودی یک کالا، کم یا تمام شده است.


این مطلب را هم بخوانید: نیک آوازه؛ سامانه هوشمند مدیریت ناوگان و مدیریت توزیع

 

6. امنیت داده‌ها

در سیستم مدیریت موجودی، می توانید کاربر را بر اساس نیازش محدود کنید. مزیت دیگر و مهم‌تر؛ تامین امنیت در تمامی سطوح است.

به طور کلی می‌توانید به هر کاربر اجازه دهید که به چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشد و نگران از دست دادن اطلاعات خصوصی سازمان هم نباشید.

 

7. کاهش هزینه‌ها و افزایش سود

یک مدیریت موجودی مناسب، می‌تواند شما را قادر به کاهش هزینه‌ها و افزایش نسبت سود کند. این عمل می‌تواند در هزینه‌های غیر ضروری شما صرفه جویی کند و از طریق تجزیه و تحلیل داده ها، می‌توانید از قبل بدانید که کدام کالا یا خدماتی؛ در چه فصلی، تقاضای بیشتری دارد و سپس از طریق این داده‌ها و با توجه به آن اطلاعات برنامه ریزی می کنید.

 

ویژگی‌های اصلی نرم افزار مدیریت موجودی چیست؟

 

ویژگی‌های اصلی نرم افزار مدیریت موجودی را در زیر مورد بررسی قرار داده ایم:

 

1. بخش سفارش مجدد را تنظیم کنید

هنگامی که یک بخش سفارش مجدد تنظیم می‌کنید، می توانید از مشکلات موجودی بیش از حد و همچنین از مشکلات کمبود موجودی جلوگیری کنید. از آنجایی که این نرم افزار؛ زمانی که کالا در انبار در شرف اتمام است را به فرد مسئول هشدار می دهد و فرآیند پر کردن مجدد کالا در انبار آغاز شود.

 

2. ردیابی موجودی

هنگامی که یک محصول در مکان‌هایی مانند انبار و فروشگاه است، می‌توان آن را با فناوری‌های به روز، ردیابی کرد.

 

3. بهینه سازی موجودی

بهینه سازی موجودی؛ دارای معیارهای مختلفی مانند: بخش سفارش مجدد، مقدار سفارش مجدد و مقدار کل  موجودی است. این معیا‌ها برای  بهینه سازی سیستم موجودی، مفید هستند.

 

4. تجزیه و تحلیل موجودی

این نرم افزار؛ گزارش، تجزیه و تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهد که برای شناسایی منابع شماست و نشان می‌دهد در کجاها سرمایه گذاری کرده‌اید و نتیجه چه بوده است. به طور خلاصه، تصویر کاملی از سیستم مدیریت موجودی را به شما ارائه می‌دهد.


این مطلب را هم بخوانید: 5 خطر عدم استفاده از نرم افزار ردیابی دارایی در سازمان‌ها

دسته بندی ها:نرم افزار مدیریت موجودی

جدیدترین مقاله