logo
blog cover

چالش‌های رایج در مدیریت ناوگان چیست؟

16 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

مدیریت یک ناوگان؛ آنطور که به نظر می رسد کار ساده ای نیست! چرا که یک ناوگان، دارایی‌ها و تجهیزات زیادی دارد و مدیریت همه آن‌ها، فرآیند پیچیده ای است؛ زیرا که شما با چندین چالش روبرو خواهید شد که در زیر به آن‌ها پرداخته ایم. اما ابتدا مهم است که بدانیم مدیریت ناوگان دقیقا چیست.

 

مدیریت ناوگان چیست؟


مدیریت ناوگان؛ شامل چندین فعالیت مرتبط با  برنامه ریزی عملیاتی و فرآیند تعمیر و نگهداری ناوگان است. در این فرآیند تجهیزات بر اساس نیاز سازمان نظارت و مدیریت می‌شوند.

مدیریت ناوگان شامل فعالیت‌هایی مانند: استقرار تجهیزات در جاهایی که مورد نیاز است یا بازیابی آن‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست، می باشد. استفاده از تجهیزات متناسب با پتانسیل آن‌ها،  نیز بخش مهمی از وظایف مدیریت ناوگان است.

 

چالش‌های رایج در مدیریت ناوگان چیست؟

 

رایج ترین چالش های مدیریت ناوگان به شرح زیر است:

 

1. مدیریت به روش سنتی

وقتی به صورت دستی و سنتی کار می‌کنید، احتمال میزان  اشتباه را افزایش می‌دهید؛ زیرا اگر هنگام ورود داده‌ها خطاهایی وجود داشته باشد، کارایی داده‌ها کاهش می‌یابد. بسیاری از سازمان‌ها، از روش دستی برای ورود داده‌ها استفاده می‌کنند؛ زیرا می‌خواهند در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند.

با این حال، استفاده از روش سنتی قابل اعتماد نیست؛ زیرا توسط افراد متعددی انجام می‌گیرد و اگر شخصی تغییراتی را ایجاد کند، نمی‌توانید ردیابی کنید که چه کسی آن را ایجاد کرده است. علاوه بر این مورد، تغییرات می‌تواند به طور عمدی یا ناخواسته ایجاد شود.

 

2. ردیابی تجهیزات

یکی از رایج ترین چالش‌های مدیریت ناوگان، پیگیری تجهیزات است. محموله‌ها و وسایل نقلیه، از یک مکان به مکان دیگر منتقل می شوند؛ پس احتمال سرقت و جابجایی آن‌ها افزایش می‌یابد.

هنگامی که تجهیزات گم می‌شوند، یا عملیات روزانه به درستی انجام نمی‌گیرد؛ میزان بهره وری ناوگان کاهش می‌یابد.

تجهیزات ناوگان، بسیار گران هستند و باید به درستی ردیابی شوند و این عمل می‌تواند برای یک سازمان، بسیار مفید باشد. استفاده از سیستم ردیابی، می‌تواند چندین مزیت را برای سازمان به ارمغان بیاورد و به شما این امکان را می‌دهد که همیشه از مکان تجهیزات خود مطلع شوید.

 

3. هزینه‌های تعمیر و نگهداری ناوگان

میزان هزینه تعمیر و نگهداری ناوگان؛ همیشه یک مسئله برای همه سازمان‌ها بوده است ؛زیرا صورتحساب‌های مربوط به تعمیر و نگهداری، پرهزینه هستند.

هنگامی که خرابی تجهیزات رخ می‌دهد، این تجهیزات باید سریع تعمیر شوند، به همین دلیل هزینه آن‌ها زیاد هستند. با این حال، سازمان‌ها اغلب اوقات،عملیات  تعمیر و نگهداری را نادیده می گیرند.

 

4. تعمیر و نگهداری منظم

دارایی‌ها و تجهیزات به خصوص در صنعت ناوگان، از جایی به جای دیگر حرکت می‌کنند. این تجهیزات در صنعت ناوگان، طولانی مدت کار می‌کنند و نیاز به نگهداری دارند؛ در غیر این صورت نه تنها منجر به افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می شود، بلکه عملیات روزانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و پروژه به تعویق می افتد.

بنابراین، تعمیر و نگهداری منظم، امر مهمی است. با این عمل احتمال خرابی ناگهانی تجهیزات را کاهش می‌دهید و امنیت ناوگان خود را حفظ می‌کنید.


5. اجرای استراتژی فرآیند تعمیر و نگهداری ناوگان

پیاده‌ سازی یک استراتژی جدید برای تعمیر و نگهداری ناوگان؛ کار دشواریست زیرا در اولین قدم شما باید دریابید که کدام استراتژی تعمیر و نگهداری برای تجارت شما مفید است.

از آنجایی که استراتژی‌های زیادی در بازار وجود دارد؛ برخی از سازمان ها از روش نگهداری پیشگیرانه، برخی از تعمیر و نگهداری واکنشی و برخی سازمان‌ها از هر دو  روش استفاده می‌کنند.

 تصمیم گیری در مورد اینکه از کدام استراتژی تعمیر و نگهداری استفاده شود؛ یک طرف و اجرای آن استراتژی طرف دیگر ماجراست.


این مطلب را هم بخوانید: انواع راهکارهای ارائه شده در سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل

 

چگونه بر چالش‌های مدیریت ناوگان غلبه کنیم؟

 

برای غلبه بر چالش‌های مدیریت ناوگان، به نرم افزار مدیریت ناوگان نیاز دارید. این نرم افزار، چندین مزیت را برای سازمان فراهم می‌کند که از طریق آن‌ها می‌توانید از این مسائل جلوگیری کنید.

 

نرم افزار مدیریت ناوگان به دلیل حذف فرآیندهای دستی و خودکارسازی آن‌ها، شناخته شده است  و داده ها را به طور دقیق جمع آوری می‌کند.

 

سرقت و جابجایی دارایی یک موضوع بزرگ در بخش های تجاری است زیرا که تجهیزات به عنوان ستون فقرات یک سازمان محسوب می‌شوند. هنگامی که آسیب بر آن‌ها وارد شود، عملیات روزانه، دچار اختلال می‌شود و کار به تاخیر می افتد ؛ در نتیجه میزان بازدهی ناوگان کاهش می‌یابد.

 

به منظور جلوگیری از این نوع آسیب‎‌ها به تجهیزات ناوگان؛ از سیستم ردیابی استفاده می‌شود. برای ردیابی تجهیزات‌، می توان از تکنیک‌های ردیابی مانند GPS استفاده کرد.

 

هنگامی که تمام اطلاعات را در سیستم ذخیره کردید، می‌توانید به راحتی تعمیر و نگهداری تجهیزات را برنامه ریزی کنید، و این به این معنی است که نیازی به یادآوری دستی و سنتی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات ندارید.

 

این مطلب را هم بخوانید: سوالاتی که باید هنگام جستجو برای انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان بپرسید


نرم افزار مدیریت ناوگان به طور خودکار، برای زمان تعمیر و نگهداری هر تجهیزات در روزهای آتی، به شما هشدار می‌دهد که این عمل؛ از دارایی‌های ناوگان شما محافظت می‌کند. بدیهی است که وقتی تجهیزات ردیابی شوند، تعمیر و نگهداری به موقع انجام شود؛ میزان هزینه‌های جانبی ناوگان به طور خودکار کاهش می یابد.

 

علاوه بر این موارد، استفاده از یک نرم افزار مدیریت ناوگان؛ میزان بهره وری عملکردی ناوگان را افزایش می‌دهد. همچنین، شما می توانید زمان تعمیر و نگهداری را برای بهینه سازی بیشتر عملیات خود برنامه ریزی کنید.

 

همانطور که در بالا دیدیم؛ چندین چالش برای مدیریت ناوگان وجود دارد، بنابراین استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان، برای یک سازمان امر مهم است. این نرم افزار می‌تواند به طرق مختلف کمک کند تا بسیاری از مشکلات را حل کنید. نرم افزار مدیریت ناوگان؛ راه حل‌هایی از ردیابی تا تعمیر و نگهداری تجهیزات را ارائه می‌دهد. علاوه بر این موارد، چندین مزیت و ویژگی دیگر را ارائه می‌دهد که میزان بهره وری سازمان شما را بیشتر می کند.به عنوان مثال، داده‌ها و گزارش‌های دقیقی را ارائه می‌دهد که در تصمیم گیری‌های مهم تجاری مفید هستند.

 

نتیجه آن که چالش‌های مدیریت ناوگان همیشه وجود خواهند داشت، اما می‌توانید با استفاده از ابزارهای مناسب، به راحتی با آن‌ها مقابله کنید.


این مطلب را هم بخوانید: نیک آوازه؛ ارائه دهنده نرم افزار سازمانی مدیریت ناوگان حمل و نقل

دسته بندی ها:مدیریت ناوگاننرم افزار مدیریت ناوگان

جدیدترین مقاله