logo
blog cover

بایدها و نبایدهای انتخاب شاخص‌های لجستیک

17 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

برای انتخاب شاخص‌های لجستیک؛ آن‌ها را باید بر اساس اهداف و مقاصد خود انتخاب کنید و اولویت‌های شرکت را هم برای بخش کلی و هم برای هر بخش به صورت جداگانه مشخص کنید.

سپس شاخص‌ها را برای هر اولویت اعمال کنید و آنچه را که باید اندازه گیری کنید را اولویت بندی کرده و اقدامات اضافی را حذف کنید. استفاده از 10 تا 20 شاخص‌ عملکردی لجستیک؛ یک عدد ایده آل برای یک شرکت است.

 

بایدها و نبایدهای انتخاب شاخص‌های لجستیک

 

بایدها و نبایدهای بیشتری برای انتخاب شاخص‌های لجستیک و اندازه گیری آن‌ها وجود دارند که عبارتند از:

 

اولویت بندی فرآیندها و عملیات‌ها 

  • شاخص‌های عملکردی لجستیک های خود را مرتبط کنید.
  • شاخص‌های عملکردی لجستیک ساده و قابل دستیابی را انتخاب کنید؛ اقدامات ساده منجر به اصلاحات هدفمند می‌شود.
  • عناصر عملکردی برای معیارهای انتخابی خود را در نظر بگیرید.
  • برروی فعالیت‌هایی تمرکز کنید که به کارکنان شما این امکان را می‌دهند که عملکرد بهتری داشته باشند.
  • در مورد شاخص‌های عملکردی لجستیک صنعت خود بیاموزید و ابتدا روی آن‌ها تمرکز کنید.
  • اقداماتی را بدون گرفتن جلب نظر کارکنان خود انجام ندهید.
  • شاخص‌های لجستیکی خود را ناملموس نکنید. به طور مرتب آن‌ها را مرور کنید و تنظیمات را بر حسب آن‌ها انجام دهید.
  • از شاخص‌های لجستیکی ثابت استفاده نکنید. به محض رسیدن به معیارها، معیارها و اهداف خودتان را بالا ببرید و تغییر دهید و برای رسیدن به حداقل سطوح عملکردی قابل قبول؛ تلاش کنید.

 

کارت امتیازی معیارهای لجستیک

کارت امتیازی معیارهای لجستیک؛ گزارشی است که معیارها را بر اساس هر دسته بندی نشان می‌دهد. کارت امتیازی؛ امتیازهای هر شرکت احتمالی را بر اساس یک معیار رتبه بندی می‌کند. هر شرکت باید قبل از بررسی بعدی، هر گونه نقص در کارت امتیازی را برطرف کند.

 

نمونه هایی از کارت امتیازی لجستیک

کارت‌های امتیازی لجستیک که شرکت‌های انتخابی را با هم مقایسه می‌کنند، نمونه‌های خوبی برای استفاده هستند. این معیار، سازمان‌ها را با یکدیگر و با استانداردهای صنعت مقایسه می‌کند.


این مطلب را هم بخوانید: از مزایای لجستیک در بهبود کسب و کار خود چه میدانید

 

معیارها و نمایشگرهایی را انتخاب کنید که آنچه شرکت شما به آن نیاز دارد را هدف قرار دهد. به عنوان مثال، یک کارت امتیازی می‌تواند شامل دریافت، ذخیره سازی، حمل و نقل، انتخاب نوع و بسته بندی باشد. هر دسته به خودی خود یک کارت امتیازی دارد و معیار صنعت را به عنوان استاندارد تعیین می‌کند. سپس نشان دهید که شرکت شما چند درصد به آن استاندارد نزدیک شده است. برای این دسته‌ها، شاخص‌های لجستیک عبارتند از:

 

  • دریافت کارت امتیازی
  • هزینه دریافت
  • بهره وری از دریافت نیروی کار
  • کارایی دریافت
  • دقت دریافت
  • استفاده از داک ها
  • دریافت زمان چرخه‌ها
  • کارت امتیاز حمل و نقل
  • هزینه ارسال به ازای هر خط
  • دقت حمل و نقل
  • نرخ سفارش برگشتی
  • به سفارشات دریافتی بدون خسارت امتیاز دهید
  • میانگین زمان رسیدن به مشتری
  • انتخاب و بسته بندی کارت امتیازی
  • هزینه انتخاب و بسته بندی
  • انتخاب بهره وری
  • میزان استفاده از مواد بسته بندی
  • انتخاب میزان دقت
  • نرخ بازده
  • هزینه برگشت
  • زمان چرخه انتخاب و بسته بندی
  • بهره وری کارکنان
  • استفاده از فضا
  • زمان چرخه


سایر نمونه‌ها بر حوزه‌هایی مانند ایمنی و خدمات مشتری تمرکز دارند که شامل:

 

  • کارت امتیاز ایمنی
  • هزینه‌های پیشگیری ایمنی
  • هزینه اقدامات ایمنی ضعیف
  • زمان از دست رفته برای آسیب دیدگی
  • تعداد آموزش‌های ایمنی در هر دوره
  • خدمات مشتری
  • اولین زمان پاسخگویی
  • نرخ حفظ مشتری
  • امتیاز رضایت مشتری
  • میانگین زمان رزولوشن
  • هزینه هر مکالمه
  • امتیاز خالص تبلیغ کننده (NPS)

 

داشبورد لجستیک

 

داشبورد لجستیک؛ یک نمای جامع از معیارهای یک شرکت ارائه می‌دهد. برای کارایی بهتر، داشبورد را بر اساس موضوع، بخش یا گروه کاری سازماندهی کنید. راه دیگر برای مدیریت داشبوردها عملیاتی، استراتژیک یا تحلیلی بودن آن‌هاست.


این مطلب را هم بخوانید: مدیر لجستیک کیست و چه وظایفی دارد

 

نمونه‌های داشبورد لجستیک


یک داشبورد لجستیک منظم و منسجم؛ از تصاویری استفاده می‌کند که مشخص هستند و کارکنان شما را قادر می‌سازد تا به سرعت آنچه را که نیاز دارند، پیدا کنند. آن‌ها همچنین باید بتوانند پیشرفت و اهداف شما را برای معیارهای مختلف نمایش دهند.

 داشبوردها؛ اغلب دارای پیوندهایی برای پیمایش به لیست‌های کاری برجسته، یادآوری‌ها و لیست‌های عملیاتی هستند. در یک داشبورد لجستیک، باید همه مواردی را که کارکنان برای انجام کارشان نیاز دارند، وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، داشبورد مدیریت انبار؛ شاخص‌های عملکردی لجستیک را سازماندهی، میزان پیشرفت را ردیابی می‌کند و شامل اطلاعاتی است که به آن شاخص‌های لجستیک منتهی  وبه خوبی سازماندهی شده و از نظر بصری نیز منسجم است.

 

داشبورد مدیریت انبار لجستیک


این داشبورد، حیات‌ ترین اطلاعات را در مرکز و در رنگ‌های پررنگ ارائه می‌دهد.

 

داشبورد تحلیلی لجستیک


این داشبورد دارای معیارها، رنگ‌ها و مضامین منسجمی است. کاربران می‌توانند اطلاعات دقیق و همچنین شاخص‌های سطح بالایی را پیدا کنند و مدیران می‌توانند به سرعت از آن‌ها استفاده کنند.

این داشبورد؛ شاخص‌های عملکردی لجستیک را نشان می‌دهد و برای برجسته کردن پیشرفت در طول یک دوره را مشخص می‌کند و در یک نمای ساده؛ مهمترین پیوندها، یادآورها و معیارها را در مرکز قرار می‌دهد.

 

داشبورد معیارهای کلی سازمان


مراحل ایجاد کارت امتیازی و یک داشبورد، با درک عمیق اولویت‌های شرکت شما شروع می‌شود. داشبوردها؛ کارهایی که یک سازمان انجام می دهد را ثبت می‌کنند، در حالی که کارت های امتیازی نشان می‌دهند که یکسازمان چقدر خوب عمل کرده است.  برای داشتن یک داشبورد مطابق با معیارهای کلی سازمان؛ این مراحل را دنبال کنید:

 

اولویت‌های سازمان خود را مشخص کنید

این اولویت‌ها شامل اهداف پیرامون هر کارکرد، بخش یا تیم تجاری هستند و ایده خوبی است که از یک متخصص برای موضوعی که درک عمیقی از آن بخش دارد؛ کمک بگیرید.

 

اقدامات لازم را شناسایی کنید

همه اهداف کوتاه مدت باید معیارهای مناسب و هدفمند داشته باشند. ممکن است لازم باشد انتخاب‌های اولیه خود را دوباره بازبینی کنید. روی نتایج تمرکز کنید و شاخص‌های انتخابی خود را سازماندهی کنید.

بر روی یک موضوع مشخص تمرکز داشته باشید. برای مثال، اگر یک واحد تجاری دارید، بینشی در مورد بهبود خدمات به مشتریان ارائه دهید.

 

دوره‌های مختلف را با هم منسجم کنید

می‌توانید به دوره‌های مختلف مانند ماهانه یا سالانه نگاه بیاندازید و هر کدام را که انتخاب می کنید، به همه شاخص‌ها لینک دهید.

 

این مطلب را هم بخوانید: حل مشکل لجستیک معادن با کمک فناوری اینترنت اشیا

دسته بندی ها:لجستیک

جدیدترین مقاله