logo
blog cover

حل مشکل لجستیک معادن با کمک فناوری اینترنت اشیاء

17 آبان 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

حل مشکل لجستیک معادن با کمک فناوری اینترنت اشیاء

انتظار می‌رود در سال 2025، بازار جهانی اینترنت اشیا به 1.1 تریلیون دلار (بدون در نظر گرفتن سخت افزار) با 25.2 میلیارد اتصال برسد، صنعتی و همینطور لجستیک معادن به کمک آن، باید نیمی‌از این ارتباطات را نشانه رفته باشد. اما کدام کاربردهای اینترنت اشیا در لجستیک معادن امکان پذیر است؟ چگونه می‌توانید از آن بهره‌مند شوید؟ در این مطلب به حل مشکل لجستیک معادن با کمک فناوری اینترنت اشیاء پرداخته‌ایم.


نقش اینترنت اشیا در لجستیک معادن و حمل و نقل

استانداردهای عملیات لجستیک معادن برای افزایش سرعت و دقت در حال تکامل هستند. فناوری این تکامل را دنبال می‌کند و به شرکت‌های معدنی کمک می‌کند تا ضمن بهینه‌سازی هزینه‌ها، خدماتی با کیفیت داشته باشند. IOT که اینترنت اشیا نیز نامیده می‌شود، یکی از آنهاست و جایگاه مهمی‌را به خود اختصاص داده است. کاربردهای آن برای لجستیک معادن امکان استفاده از موارد زیادی را فراهم می‌کند، به ویژه برای مواردی که در ادامه بیان شده است:

·       زنجیره تامین

·       ذخیره سازی

·       مدیریت ناوگان

·       ردیابی بار و غیره

اینترنت اشیا در واقع به عنوان اطلاعاتی، اتصال بین اشیاء با استفاده از اینترنت است. اشیاء متصل نسخه‌ای هستند که برای عموم مردم شناخته شده است. این مجموعه فناوری محرک واقعی تحول دیجیتالی صنعت است. و لجستیک معادن یکی از بخش‌هایی است که اینترنت اشیا بیشترین سود را برای آن دارد. در واقع، اینترنت اشیا صنعت لجستیک معادن را با قابلیت‌های تله متری پیشرفته و راه حل‌های نظارت و تصمیم گیری بهتر، تکامل داده است. بازار جهانی با سرعت بالایی در حال رشد است. در حالی که ارزش کل آن 10.04 میلیارد دلار در سال 2016 بود، بازار باید تا پایان سال 2021 به 41 میلیارد دلار برسد.


6 نمونه از کاربردهای اینترنت اشیا در لجستیک معادن

مثال‌های زیر به شما امکان می‌دهند تا با وضوح بیشتری در استفاده از اینترنت اشیا در لجستیک معادن و حمل‌ونقل را ببینید.


1- نظارت و تجزیه و تحلیل موجودی

موجودی سنتی یک فرآیند اساسی بود که بارکدها را به وجود آورد. امروزه می‌توان آن را با برچسب‌های هوشمند یا RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) بهبود بخشید. این راه حل اینترنت اشیا امکانات زیادی را برای اتوماسیون و تجزیه و تحلیل و لجستیکی ارائه می‌دهد. تمام اطلاعات محصول در آنجا ذخیره می‌شود و می‌توان به وسیله آن در هر زمان حرکات موجودی را کنترل کرد.


2- ذخیره سازی را بهینه کنید

در صنعت، انبارداری یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است. بهینه سازی آن بسیار مهم است و دارایی‌های منقول ذخیره شده دارای ارزش بالایی است که آنها شایسته بهترین توجه شما هستند. حسگرهای اینترنتی اشیا در این کار به شما کمک می‌کنند:

·       دقیقاً جای آن را تعیین کنید.

·       سطح رطوبت ثابت را حفظ کنید.

·       تضمین امنیت محیطی را داشته باشید که تشخیص آتش سوزی و... برخی از این موارد است.


3-  ناوگان را در زمان واقعی مدیریت کنید

مدیریت ناوگان قطعا پر استفاده‌ترین راه حل اینترنت اشیا برای لجستیک معادن است. استفاده از GPS، یا ماهواره، برای جمع آوری داده‌های خودرو به شرکت‌ها اجازه می‌دهد:

·       فرآیند تخصیص راننده را کنترل کنند.

·       برای افزایش دقت برنامه‌های تحویل آماده شوند.

·       اطمینان از ایمنی رانندگان و بار کسب کنند.

همچنین می‌توانید مصرف سوخت و رفتار راننده را کنترل کنید. بعد انسانی در این مورد بسیار مورد توجه است و با افزایش این امکانات رضایت شغلی آنها افزایش خواهد یافت.


4- یکپارچگی محموله را نظارت کنید

اطمینان از یکپارچگی محموله بر کارایی عملیاتی و همچنین رضایت مندی مشتری تاثیرگذار است. اینترنت اشیا می‌تواند راه‌حل‌های مناسبی را ارائه دهد که بسیار کاربردی است.


5- بر زنجیره تامین نظارت کنید

یک منبع تامین یا یک زنجیره تامین یک شرکت را می‌خواهد تا عملیات زنجیره تامین را بهتر دنبال کنند. اینترنت اشیا در این فعالیت لجستیک معادن مفید است زیرا می‌تواند شما را از دیگران متمایز کند و این اهمیت نظارت بر زنجیره تامین را برای شرکت مورد هدف نشان می‌دهد. در این صورت شما قادر خواهید بود:

·       حرکات را در زمان واقعی دنبال کنید.

·       مکان محموله را بدانید.

·       مراقب ایست‌های مختلف در مسیر باشید.


6- بهبود امنیت کامپیوتر

اعداد و ارقام نشان می‌دهد که خطرات امنیت سایبری در حال افزایش است. صنایع و بخش لجستیک معادن نگران این مورد هستند. بنابراین اشیاء نیاز به امنیت دارند.  شبکه‌های اینترنت اشیا متعدد هستند و هر شبکه از فناوری متفاوتی برای مقابله با خطر حمله سایبری استفاده می‌کند، در نتیجه می‌تواند در این قسمت هم کاملا موثر واقع شود. برای پیشبرد بیشتر در تقویت امنیت شبکه اینترنت اشیا می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد که نقش کلیدی در این موضوع دارد.


اینترنت اشیا چه کمکی به حل مشکل لجستیک معادن می‌کند؟

کاربردهای فناوری اینترنت اشیا در لجستیک معادن بی پایان است. برای تحویل سریع در همان روز، لازم است از فناوری برای تسریع و خودکارسازی جریان کار زنجیره تامین استفاده شود. در نتیجه فقط به کمک به روز بودن در این فناوری‌ها می‌توان به مهم دست یافت. این غیر قابل انکار است که امروزه اینترنت اشیا حل مشکل لجستیک معادن را در سر لوحه پیشرفت‌های خود قرار داده است.


دسته بندی ها:لجستیک معادن با کمک فناوری اینترنت اشیاء

جدیدترین مقاله