logo
blog cover

مدیر لجستیک کیست و چه وظایفی دارد

7 آبان 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

مدیر لجستیک کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیر لجستیک در شرکت‌های متوسط ​​یا بزرگ کار می‌کند و بیشتر اوقات یک تیم را رهبری می‌کند. کار او با توجه به ساختاری که او را استخدام می‌کند متفاوت است. با این حال همانطور که از نام آن پیداست، این اوست که در راس مدیریت جریان کالا در یک شرکت قرار دارد و حرفه او اغلب به بخش حمل و نقل مرتبط است. مدیر لجستیک گاهی اوقات مدیر زنجیره تامین یا مهندس لجستیک هم نامیده می‌شود.



مسئولیت‌های مدیر لجستیک

تحویل به موقع کالا به عهده اوست. اما ماموریت مدیر لجستیک در زنجیره تامین بسیار بالاتر از خرید مواد خام است. مدیر لجستیک حرکت محصولات را از دریافت مواد اولیه تا تحویل محصولات نهایی به مشتری سازماندهی می‌کند. او می‌تواند در یک مرحله هم مانند تامین (تدارکات بالادست) یا توزیع (تدارکات پایین دست) تخصصی شود.

او با توجه مداوم به ایمنی و بهینه سازی کیفیت، زمان و هزینه، یک استراتژی برای حمل و نقل و کیفیت خدمات پیشنهاد می‌کند. به طور خاص او ابزارهایی را برای مدیریت زنجیره تامین طراحی می‌کند تا جریان‌ها را بین افراد مختلف از جمله تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان، حمل‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و... ردیابی کند. در ادامه بعضی از مسئولیت‌های مدیر لجستیک بیان شده است:

·       برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت لجستیک، انبارداری، حمل و نقل و خدمات مشتری

·       بهینه و هماهنگ کردن چرخه کامل سفارش

·       ارتباط و مذاکره با تامین کنندگان، تولید کنندگان، خرده فروشان و مصرف کنندگان

·       نظارت بر کیفیت، کمیت، سطح موجودی، زمان تحویل، هزینه های حمل و نقل و کارایی

·       سازماندهی انبار، کاتالوگ کالاها، برنامه‌ریزی مسیرها و پردازش محموله‌ها

·       حل کردن مشکلات یا شکایاتی که ممکن است پیش بیاید

·       نظارت، راهنمایی و آموزش کارکنان انبار

·       دستیابی به اهداف هزینه، بهره‌وری، دقت و سرعت

·       تجزیه و تحلیل داده‌ها را برای ارزیابی عملکرد و اجرا

·       عمل کردن شرکت مطابق با قوانین، مقررات و الزامات ISO


مدیر لجستیک چه مهارت‌هایی دارد؟

·       تجزیه و تحلیل و بهینه سازی فرآیند هماهنگ کردن افراد داخلی و خارجی مختلف درگیر

·       فرآیند شناسایی و انتخاب تامین کنندگان و پیمانکاران فرعی

·       بهینه سازی تخصیص منابع و برنامه ریزی یک فعالیت


ویژگی‌های مورد نیاز برای استخدام یک مدیر لجستیک چیست؟

یک مدیر لجستیک باید سازماندهی شده و دقیق باشد تا بتواند جریان‌های شرکت را مدیریت کند. او باید بتواند به طور همزمان بر چندین کار مسلط شود. او باید به ویژه برای رعایت ضرب الاجل‌ها پاسخگو باشد. او باید انگلیسی و فارسی را خوب صحبت کند. بسته به خاستگاه مشتریان و تامین کنندگان شرکتش، ممکن است از او خواسته شود که به زبان دوم روان مانند فرانسوی یا چینی صحبت کند. او باید بر IT  تسلط داشته باشد زیرا اکثر جریان‌ها در شرکت به این روش مدیریت می‌شوند. ممکن است از او خواسته شود که بداند چگونه نرم افزار خاصی را مدیریت کند. او می‌داند چگونه شنیده شود و مهارت‌های مذاکره دارد.

او می‌داند که چگونه از اتوماسیون اداری و ابزارهای برنامه‌ریزی استفاده کند. در تماس با بسیاری از طرفین (مشتریان، تیم ها، مدیریت، تامین کنندگان...)، او می‌داند که چگونه دیپلماسی نشان داده و برای تبادل با آنها، او به یک یا حتی چند زبان تسلط دارد. با تمامی استانداردهای حمل و نقل و صادرات و واردات ملی و بین المللی آشناست و در نهایت برای بهینه‌سازی هزینه‌ها، او یک مذاکره‌کننده خوب است.


چگونه مدیر لجستیک شویم؟

از نظر آموزشی توصیه می‌شود در زمینه بازرگانی، تدارکات یا حمل و نقل، آموزش‌هایی را دنبال کنید. علاوه بر تجربه به دست آمده در این زمینه، مدرک حرفه‌ای در لجستیک را برای تصاحب سمت مدیر لجستیک دنبال کنید. یک مدیر لجستیک در سمت خود به صورت سلسله مراتبی و در شرکت از بالا به پایین است. با این حال او می‌تواند با کار در یک شرکت بزرگتر تکامل یابد.


کدام شرکت‌ها می‌توانند مدیر لجستیک استخدام کنند؟

مدیر لجستیک می‌تواند در بخش خودرو و همچنین در توزیع انبوه با کار در انبار یک شرکت بزرگ به کار گرفته شود. بنابراین تنوع پلتفرم‌های لجستیک و استراتژی‌های اجرایی در هر شرکت به تعداد زیادی فرصت حرفه ای کاری در بخش‌های مختلف این فعالیت وجود دارد


برای تبدیل شدن به یک مدیر لجستیک به چه شرایطی نیاز است؟

چندین مدرک می‌تواند شما را به سمت مدیر لجستیک هدایت کند. با این حال برای اینکه بتوانید این حرفه را دنبال کنید، اغلب باید به توسعه داخلی خود تکیه کنید. اگر به دنبال تحصیل طولانی باشید، چه از طریق مجوز حرفه‌ای یا مدرک کارشناسی ارشد (مثلاً در مدیریت لجستیک) یا یک دانشکده مهندسی این امر امکان‌پذیر است.


ماموریت‌های مدیر لجستیک

مدیر لجستیک به عنوان بخشی از وظایف خود، ماموریت‌های مختلفی را انجام می‌دهد:

·       مدیریت جریان‌ها و ذخایر: ماموریت اصلی او کنترل جریان کالا با رعایت مهلت‌های تعیین شده است. او باید اطمینان حاصل کند که کالاها و محصولات به موقع به مشتریان تحویل داده می‌شوند. او ورود مواد خام را کنترل می‌کند تا تولید هرگز متوقف نشود. اوست که رفت و آمد کالا در داخل و خارج شرکت را تنظیم می‌کند.

·       کنترل و کاهش هزینه‌ها: هدف آن صرف کمترین حد ممکن هزینه برای مدیریت موجودی و حمل و نقل کالا است. بنابراین او مسئول یافتن ارزان‌ترین عرضه و توزیع ممکن با رعایت مهلت مورد نظر است.

·       مطابق با استانداردهای کیفیت: او باید اطمینان حاصل کند که کالا در طول حمل و نقل آسیب نبیند. او باید بررسی کند که هر جریان با رویکرد کیفیت شرکت مطابقت دارد.

·       حفظ رابطه ممتاز با شرکا و سایر بخش‌ها: موقعیت او شامل تعاملات مکرر با شرکا (حمل‌کننده، تامین‌کننده، مشتریان و ...) و همچنین با بخش‌های مختلف شرکت (فروش، تولید، خرید و ...) است. او باید رضایت همه را تضمین کند و اطلاعات جمع آوری شده را متمرکز کند.


یک مدیر لجستیک چقدر حقوق می‌گیرد؟

موقعیت‌های مدیر لجستیک ارائه شده در شرکت‌های بزرگ اغلب امکان دسترسی به مسئولیت‌های مهم تری را فراهم می‌کند. بنابراین حقوق مرتبط با این موقعیت معمولاً بیشتر از حقوق‌های معمول شرکتی است. اگر شرکت بیش از 50 کارمند داشته باشد، ممکن است امکان دریافت پاداش مشارکت در سود یا پاداش مشارکت وجود داشته باشد. کارفرما مجبور نیست شبکه حقوق و دستمزد پیشنهادی دولت را در نظر بگیرد. بنابراین او می‌تواند با پیشنهاد حقوق ثابت یا متغیر، حقوق کارمندانش را خودش تعیین کند.



دسته بندی ها:مدیر لجستیکوظایف مدیر لجستیک

جدیدترین مقاله