logo
blog cover

نقش نرم‌ افزار لجستیک در زنجیره‌ تأمین

29 خرداد 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

لجستیک یکی از مفاهیم بسیار مهم در حوزه تجارت و کسب‌ و کارهای اقتصادی بوده و با اصطلاحات مختلفی از قبیل مدیریت زنجیره تأمین و پشتیبانی، فرایند ذخیره‌سازی و جابه‌جایی کالاها و… نیز بیان می‌شود. لذا با مدیریت زنجیره تأمین ارتباط پیدا می‌کند. در حقیقت نقش نرم‌ افزار لجستیک در زنجیره‌ تأمین، برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت، ذخیره‌سازی کالاها و رساندن آن‌ها به دست مشتریان است که سهم وسیعی از صنایع مختلف را به خود اختصاص می‌دهد.




زنجیره تأمین و نرم‌ افزار لجستیک


زنجیره تأمین به‌ طور کلی بخش وسیعی از فعالیت‌های تجاری و ارتباطات میان شرکت‌های مختلف است. یکی از مهم‌ترین این فرآیندها، مدیریت لجستیک است. طی این فرایند، ذخیره‌سازی کالاها اتفاق افتاده و از مبدأ تا مقصد توسط نرم‌افزارهای مخصوص این کار، کنترل و برنامه‌ریزی می‌گردد.

در حقیقت در شبکه و زنجیره تأمین باید پیوستگی و ارتباط هماهنگ میان بخش‌های مختلف روی دهد تا منافع و بهره‌وری مورد نیاز حاصل شود.

در حال‌ حاضر نرم‌ افزارهای لجستیکی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فرایند حمل و نقل کالا در زنجیره تامین را به خود اختصاص داده­اند. چراکه این ابزار می‌توانند به بهره‌وری مدیریت موجودی کالاها در انبارها دست زده و به پویاتر شدن امور و روان شدن آن‌ها کمک برسانند.

استفاده از نرم ‌افزارهای لجستیک در زنجیره تأمین، باعث می‌شود تا مشتری مداری روی داده و تحویل کالاها با سرعت بیشتری انجام گیرد. از طرف دیگر وجود این ابزار کمک می‌کند تا هزینه‌های صنایع و کسب‌ و کارها کاهش یافته و میزان سودآوری آن‌ها افزایش پیدا کند.


کاربرد نرم‌ افزار لجستیک انبار در زنجیره تأمین


همان‌طور که می‌دانید یک مدیر لجستیک وظیفه دارد به کنترل و نظارت فرآیندهای انبارداری، حمل‌ و نقل کالاها و ارتباط با مشتریان اقدام کند. برای‌اینکه وی بتواند خدماتی مناسب را در اختیار مشتریان قرار دهد و به درخواست‌های واحد فروش پاسخ مناسب ارائه کند، به ابزارهایی نیاز خواهد داشت که یکی از مهم‌ترین این ابزار نرم‌ افزار لجستیک برای انبار است.

این سیستم‌ها می‌توانند روند بررسی درخواست‌های مشتریان را پویاتر سازند و از طرف دیگر به بررسی تقاضاها پرداخته و به ارائه کالاهای مناسب و مورد نیاز آن‌ها دست بزنند.

این سیستم‌های نرم‌ افزاری، ابزاری کارآمد به‌ منظور ایجاد تعادل و توازنی قابل‌ قبول میان تقاضاها و عرضه کالاها به شمار می‌روند و این امکان را دارند که اطلاعاتی کامل و یکپارچه را در اختیار مدیران لجستیک قرار دهند. در این‌ صورت مدیران از موجودی‌های انبار، اطلاعات کافی و دقیق به دست خواهند آورد.

وقتی مدیران نسبت‌ به کالاها و موجودی‌های انبار آگاهی کامل داشته باشند با کمبودها آشنا خواهند شد و لذا می‌توانند با سرعتی بالا نواقص کالاها را برطرف ساخته و به خرید محصولات مورد نیاز دست بزنند.

نرم‌ افزارهای لجستیک در این شرایط می‌توانند به مدیران کمک کنند تا اطلاعات کافی و کامل از وضعیت انبارها به دست آورند و به مدیران بالادستی خود، گزارش‌های تحلیلی ارائه دهند.

از این طریق شما می‌توانید هر کدام از کالاها و موجودی‌های خود را از طریق شماره سریال و یا بارکد خاص پیگیری کنید. امکان الصاق تصاویر کالاها در فرم مشخصات آن‌ها نیز وجود دارد.

این نرم‌ افزارها را می‌توانید به دیگر سیستم‌های نرم‌ افزاری نیز متصل سازید تا ارتباطی پیوسته میان آن‌ها برقرار شود.


بخش‌های متعدد زنجیره تأمین


شما می‌توانید از یک نرم‌ افزار جامع و کامل لجستیک در بخش‌های متعدد زنجیره تأمین استفاده کنید. برای‌ اینکه با نقش سیستم­های نرم‌ افزاری لجستیکی در زنجیره‌ تأمین آشنا شوید لازم است بخش‌های مختلف این زنجیره را بشناسید.


به‌ طور کلی زنجیره تأمین را می‌توان به ۵ بخش اصلی دسته‌بندی کرد که شامل برنامه‌ریزی، منابع، تولید و ساخت، جابه‌جایی کالاها و تحویل آن‌ها، بازگشت کالاهای معیوب و ناقص است.


برنامه‌ریزی


برای برنامه‌ریزی زنجیره تأمین می‌توانید از ابزارها و سیستم‌های نرم‌ افزاری لجستیک انبار، اتوماسیون اداری و حسابداری و… استفاده کنید.

داده‌ها و اطلاعات حاصل از این بخش‌ها و بهره‌گیری از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا وضعیت محصولات خود را سامان‌دهی نموده و خدمات بهتری را در اختیار مشتریان قرار دهید و به سود بالاتری هم دست یابید.


منابع


منابع، شرکت‌هایی هستند که کالاهای مورد نیاز مشتریان را با قیمت مناسب و کیفیت بالا برای زنجیره تأمین تهیه می‌کنند. در این حوزه هم مدیران می‌توانند از نرم‌ افزارهای لجستیک استفاده نموده و تمرکز خود را بر منابعی قرار دهند که می‌توانند روابطی پایدار با تأمین‌کنندگان برقرار ساخته و به حمل‌ و نقل کالاها کمک کنند.


تولید و ساخت


در این بخش از زنجیره تأمین با استانداردهای تولید، ایمنی و دسته‌بندی محصولات سر و کار داریم و باید استحکام و مقررات ساخت آن‌ها را در نظر بگیریم. برای این منظور بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تجاری از نرم‌ افزارهای لجستیک استفاده می‌کنند تا کارآمدی بهتر و بیشتری را مشاهده نمایند.


جابه‌جایی کالاها و تحویل آن‌ها


با استفاده از نرم‌ افزار لجستیک می‌توان به ارسال سفارشات با سرعت بالاتر و با دقت بیشتر دست زد تا مشتریان راضی نگه‌داشته شوند.


بازگشت کالاهای معیوب و ناقص


نقش نرم‌ افزار لجستیک در زنجیره‌ تأمین به‌ ویژه در بخش بازگشت کالاهای معیوب و ناقص، نقشی غیر قابل انکار است. این بخش در واقع آخرین گام در زنجیره تأمین است. در این مرحله، کالاهای معیوب و آسیب‌دیده به شرکت بازگشت داده می‌شوند.

از آن‌ جایی‌ که تمامی افرادی که در زنجیره تأمین مشغول به کار و فعالیت هستند قصد دارند در بازار، باقی‌ مانده و رقابت کنند، بنابراین باید از ابزارهای کارآمد و پیشرفته بهره برند و این موضوع، نقش نرم‌ افزار لجستیک در زنجیره‌ تأمین را برجسته‌تر می‌سازد.


بیشتر بخوانید


کاهش خطای انسانی با هوشمند سازی نرم‌ افزار لجستیک

نقش نرم‌افزار لجستیک در صنایع

نرم افزار لجستیک چه ویژگی هایی دارد

دسته بندی ها:نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین

جدیدترین مقاله