logo
blog cover

نقش نرم‌افزار لجستیک در صنایع

25 خرداد 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

نقش نرم‌افزار لجستیک در صنایع

نرم‌افزار‌های لجستیک امروزه بخش مهمی از کار‌های مدیریتی و فروش را در صنایع مختلف بر عهده داشته و سبب تسریع امور و بهبود مدیریت در این حوزه‌ها می‌شود. ما در این مقاله به بررسی نقش نرم‌افزار‌های لجستیک در صنایع مختلف می‌پردازیم.

منظور از نرم‌افزار لجستیک

نرم‌افزار لجستیک شامل نرم‌افزار‌هایی است که برای امور مدیریتی چون زنجیره تأمین، حمل و نقل و انبارداری است. این نرم‌افزار‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امور مربوط به لجستیک و انبارداری را به خوبی تأمین می‌سازد. این نرم‌افزار‌ها سبب می‌شوند که فرآیند‌های مدیریتی از تأمین زنجیره تولید، خرید مواد اولیه، حمل و نقل، انبارداری، تولید و بسته‌بندی تا حمل و نقل محصولات به بازار به راحتی و سهولت انجام گیرد.

نقش نرم‌افزار‌های لجستیک در صنایع

صنایع مختلف تولیدی و بازرگانی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. معمولاً این صنایع شامل فرآیند لجستیکی می‌شوند که عبارتند از امور مربوط به تهیه مواد و منابع مورد نیاز، نگهداری آن‌ها در انبار و ارسال محصول نهایی به مقصد تعریف شده. این مراحل هریک از زیرشاخه‌های متعددی برخوردار هستند، به همین دلیل است که مدیریت همه این امور کار آسانی نیست، به ویژه اگر با یک کارخانه بزرگ تولیدی یا صنایع تولیدی بزرگ روبه رو باشیم. این صنایع به دلیل گسترده بودن حوزه فعالیت خود با سیستم‌های مختلفی در ارتباط هستند، به طور مثال در زنجیره تأمین سیستم خرید مواد اولیه، حمل و نقل آن، انبارداری و تحویل آن به خط تولید بخشی از فرآیند تولید را به خود اختصاص می‌دهند.

نکته مهم اینجا است که در همه این مراحل، همکاری با سیستم‌های مختلف اطلاعاتی مورد نیاز است. همچنین کنترل همه مراحل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مدیریت چنین مراحلی از تأمین مواد اولیه تولید تا ارسال محصولات نهایی به مقصد اطلاعات، هماهنگی و همکاری‌های بسیاری مورد نیاز است که جز با استفاده از نرم‌افزار‌های لجستیکی این حوزه امکان‌پذیر نیست.

امروزه بسیاری از ارتباطات از زمان تصمیم‌گیری برای خرید مواد اولیه تولید محصول تا رساندن محصول نهایی به دست مشتری به صورت آنلاین انجام می‌گیرد. در چنین شرایطی است که در اختیار داشتن نرم‌افزار‌های لجستیکی می‌تواند بسیاری از امور را به راحتی، در کمترین زمان و با کمترین خطا مدیریت کند.

نرم‌افزار‌های لجستیکی شامل چه نرم‌افزار‌هایی می‌شود؟

نرم‌افزار‌های لجستیکی عموماً شامل انواع نرم‌افزار‌های مدیریتی در زمینه‌های مختلف خرید، فروش، انبارداری، تولید و حمل و نقل می‌شود.

نرم‌افزار‌های انبارداری

یکی از مهمترین نرم‌افزار‌های لجستیک در صنایع نرم‌افزار‌های مرتبط با مدیریت انبارداری است. معمولاً از این نرم‌افزار برای مواردی چون کنترل موجودی، اتوماسیون فرآیند‌های اتصال به ERP، اتصال نرم‌افزار به موبایل، ارسال خودکار بارنامه، امکان تعریف فرآیند، مدیریت چیدمان، تعریف نقش‌های مختلف با دسترسی‌های مختلف، تنظیم اعلان و هشدار خودکار، گزارش و تجزیه و تحلیل و مدیریت پردازش سفارش استفاده می‌شود.

نرم‌افزار‌های مدیریت تأمین

موجودی کالا‌ها برای هر شرکتی یک سرمایه کلیدی است. موجودی بیش از اندازه و مازاد جریان مالی سازمان را دچار اختلال می‌کند و تهدیدی برای وضعیت نقدینگی است. استفاده از نرم‌افزار‌های مدیریت زنجیره تأمین به کنترل هبتر مدیریت موجودی کالا‌ها کمک می‌کند.

نرم‌افزار‌های مدیریت حمل و نقل

سرعت، دقت و کیفیت در جابه جایی محصولات می‌تواند عامل مهمی در موفقیت یک کسب و کار باشد. معمولاً تعداد بالای فرآیند‌های بارگیری، انتقال و تحویل کالا‌ها نیازمند کنترل و اشراف دقیق مدیران است. چنین فرآیند‌هایی در سیستم‌های دستی و سنتی بسیار زمان بر و همچنین با احتمال خطا‌های انسانی اجرا می‌شوند. وجود نرم‌افزار‌های لجستیکی حمل و نقل در این زمینه می‌تواند فرآیند را به صورت دقیق‌تر با درصد خطای کمتر و در زمان کمتری به انجام برساند.

نرم‌افزار‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

سازماندهی اطلاعات فروش و ارتباط با مشتریان و کارمندان مهمترین بخش مدیریت یک صنعت محسوب می‌شود. نرم‌افزار‌های مدیریت ارتباط با مشتریان به طور تخصصی در واحد‌های فروش و پشتیبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب می‌توان با تعامل مداوم با مشتریان امکان تولید محصولات مطابق با نیاز بازار را افزایش داده که در نهایت به فروش بیشتر محصول و رضایت مشتریان و در نتیجه موفقیت کسب و کار می انجامد. چنین نرم افزاری می تواند شامل انواع مراحل بسته بندی تا ارسال محصول برای مشتری باشد که در نهایت امکان مدیریت امور در این زمینه را به بهترین شکل فراهم می سازد.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد، صنایع مختلف نیازمند مدیریت لجستیک موفق و با کفایت است. انجام چنین فرآیند‌هایی به صورت دستی و با شیوه‌های سنتی با توجه به نیاز بازار و روش‌های تعامل مشتریان با صنایع، کاری سخت و چالش برانگیز است، ضمن این که با احتمال خطای انسانی و همچنین صرف زمان زیاد برای انجام امور همراه است.

نرم‌افزار‌های لجستیک که در متن مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم بیشترین نقش را در موفقیت صنایع مختلف برعهده دارند. استفاده از این نرم‌افزار‌ها ضمن بهینه‌سازی مدیریت و کاهش خطا‌های انسانی در بخش‌های مختلف سازمانی، به اتوماسیون فرآیند تولید تا تحویل محصول به مشتری میانجامد که موفقیت کسب و کار‌ها و رضایت مشتریان را در پی دارد. 


دسته بندی ها:نقش نرم افزار لجستیک در صنایع

جدیدترین مقاله