logo
blog cover

سامانه ردیابی چیست و چه مزایایی دارد؟

23 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

سازمان‌ها؛ دارایی‌ها و ماشین‌های زیادی دارند. مدیریت و ایمن نگه داشتن این دارایی‌ها برای جلوگیری از سرقت یا جابجایی نادرست آن‌ها؛ یک چالش بزرگ است.

بسیاری از کارمندان از دارایی‌ها استفاده می‌کنند و آن‌ها را با یکدیگر مبادله می‌کنند. برخی از تجهیزات برای تعمیر و نگهداری ارسال می‌شود و برخی هم جابه جا می شوند.

برای کنترل هر چه بهتر همه این عملیات‌ها؛ اینجاست که سامانه ردیابی شروع به کار می کند!

 

سامانه ردیابی چیست و چه مزایایی دارد؟

 

سامانه ردیابی یک روش خودکار برای پیگیری انواع دارایی‌ها است. پیگیری دارایی‌ها، بسیار ضروری است. زیرا بسیاری از سازمان‌ها به دلیل سرقت دارایی و جابجایی نادرست آن‌ها، زیان می‌بینند.

بنابراین، استفاده از سامانه ردیابی؛ روش‌های دستی ردیابی دارایی‌ها را حذف می‌کند. این عمل؛ امنیت دارایی‌ها و تجهیزات را تضمین می‌کند. همچنین یک سامانه ردیابی به مدیریت دارایی به ویژه در فرآیند تعمیر و نگهداری؛ کمک می‌کند.

 سامانه ردیابی؛ دارایی‌ها را پیگیری می‌کند تا فرآیند تعمیر و نگهداری برای هر یک از دارایی‌ها، به موقع انجام شود؛ زیرا زمانی که از فرآیند تعمیر و نگهداری صرف نظر می‌کنید، تأثیر آن به وضوح در عملکرد دارایی، قابل مشاهده است.

 

کدام صنایع می‌توانند از سامانه ردیابی استفاده کنند؟

 

در ادامه مطلب چند صنعت را مورد بحث قرار داده ایم که استفاده از سامانه ردیابی می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

 

1. صنعت مراقبت‌های بهداشتی

در صنعت‌های مراقبت‌های بهداشتی به ویژه بیمارستان‌ها، باید مکان دقیق هر یک از تجهیزات مشخص باشد؛ زیرا ممکن است موضوع مرگ و زندگی درمیان باشد.

 

2. صنعت خودرو

ردیابی تجهیزات صنعت خودرو برای این صنعت امر ضروری است زیرا اگر محصولات به موقع تحویل داده نشوند، می‌تواند بر تجارت، تأثیر منفی بگذارد.

 

3. صنعت ساختمان

عملیات‌های ساخت و ساز از مکانی به مکان دیگر تغییر می‌کند و تجهیزات از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شوند. به همین دلیل است که احتمال گم شدن تجهیزات یا جا انداختن آن‌ها افزایش می یابد.

 

4.ناوگان

ناوگان‌ها از تعداد زیادی وسایل نقلیه تشکیل شده‌اند؛ برای ردیابی آن‌ها و برای فرآیند تعمیر و نگهداری؛ استفاده از این سامانه بسیار مفید خواهد بود.

سامانه ردیابی می تواند تجهیزات را در زمان واقعی ردیابی کند، بنابراین لازم نیست نگران مکان تجهیزات و دارایی خود باشید.


این مطلب را هم بخوانید: فواید استفاده از دستگاه‌های ردیابی GPS ناوگان

 

مزایای سامانه ردیابی چیست؟


1. حذف فرآیند دستی

فرآیند دستی یکی از دلایل اصلی رخ دادن انواع خطاها در عملیات است؛ همچنین مسئول انتشار اطلاعات نادرست است. مدیریت دستی کار، منجر به عدم دقت کار و در نتیجه تصمیم گیری نادرست می شود.

اما یک سامانه ردیابی، فرآیند دستی را حذف کرده و فرآیند را خودکار می‌کند و احتمال بروز خطاها را به حداقل می‌رساند.

 

2. مدیریت تجهیزات

هنگامی که دارایی‌های زیادی وجود دارد، مدیریت آن‌ها یک عملپیچیده و دشوار است؛ اینجاست که سامانه ردیابی به کمک افراد می‌آید و با اختصاص دارایی‌ها به کارکنان و زمان بازگرداندن آن‌ها را پیگیری می‌کند. ضمناً اطلاعات کاملی نیز در سیستم ذخیره می‌شود تا این سامانه برای بازگشت دارایی‌ها هشدار بدهد.

 

3. مدیریت چرخه عمر تجهیزات

یکی از مزایای اصلی سامانه ردیابی، مدیریت بهتر چرخه عمر تجهیزات است. این نرم‌افزار به یک کسب ‌وکار اجازه می‌دهد تا تجهیزات را ردیابی و تاریخ‌های فرآیند نگهداری یا تعویض تجهیزات را تعیین کند.بدین وسیله  سخت افزاری که نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، بلافاصله قبل از پایان کار، تعمیر می‌شود.

یک سامانه ردیابی ایده‌آل باید دارایی‌ها را از زمان تولید تا دفع ردیابی کند. علاوه بر این مورد، باید هزینه‌های تعمیر و نگهداری، استهلاک دارایی و زمان توقف دارایی و را نیز درج کند.

 

این مطلب را هم بخوانید: بهترین شیوه‌های مدیریت تجهیزات چیست؟


هیچ کس نمی خواهد هزینه های تعمیر و نگهداری غیر ضروری را بپردازد. با کمک سامانه ردیابی و فرآیند نگهداری تجهیزات، می توانید به نظارت و مدیریت نگهداری هر دارایی ادامه دهید.

این سامانه همچنین به شما این امکان را می دهد که بدانید کدام دارایی نیاز به نگهداری دارد و کدام دارایی در بازه زمانی دوره گارانتی خود است. علاوه بر این مورد، این سامانه در مورد فرآیند تعمیر و نگهداری هشدار می‌دهد و آن‌ها را یادآوری می‌کند.

سامانه ردیابی نوعی نرم افزار مدیریت دارایی است که از چند جهت به کسب و کارها کمک می‌کند. ویژگی‌های برخوردی از یک سامانه ردیابی؛ به نظارت بر دارایی‌ها و برای برنامه ریزی فرآیند نگهداری کمک می‌کند.

 علاوه بر این موارد، سامانه ردیابی گزارش‌هایی را بدر مورد دارایی‌ها ارائه می‌دهد که به حداقل رساندن هزینه‌های دارایی‌‌ها کمک می‌کند. پس بدون شک، استفاده از سامانه ردیابی؛ اگر دارایی‌های زیادی داشته باشید، می‌تواند برای کسب و کار شما کمک کننده باشد.


سوالات متداول در رابطه با سامانه ردیابی


1. آیا سامانه ردیابی،به افزایش بهره وری کارکنان کمک می‌کند؟

 بله، استفاده از سامانه ردیابی می‌تواند به افزایش بهره وری کارکنان کمک کند. به عنوان مثال، کارمندان وقت خود را برای جستجوی دارایی‌های خود تلف نمی‌کنند؛ زیرا می‌توانند تجهیزات خود را با این نرم افزار در کمترین زمان پیدا کنند. برای تیم تعمیر و نگهداری، این سامانه از قبل به آن‌ها اطلاع می دهد که چه فعالیت‌هایی باید انجام شود تا در زمان، صرفه جویی شود و میزان بهره وری افزایش یابد.

 

2. سامانه ردیابی چگونه اطلاعات را ارائه می‌‍‌‌دهد؟

با کمک روش‌های ردیابی دارایی، یک سامانه ردیابی، اطلاعات را در زمان آنلاین ارائه می‌دهد.

 

3. این اطلاعات چگونه به تصمیم گیری سازنده کمک می‌کند؟

داشتن این اطلاعات برای تصمیم گیری‌های سازنده، بسیار مفید خواهد بود. به طور مثال، این اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد تا از موجودی‌های دقیق باقی مانده انبار خود؛ مطلع شوید.

هر زمان که موجودی از سطح تعریف شده کمتر شود؛ به مسئول هشدار می‌دهد و کارمند مربوطه فرآیند پر کردن انبار را آغاز می‌کند.


این مطلب را هم بخوانید: چگونه یک نرم افزار ردیابی؛ می‌تواند کارایی سازمان شما را افزایش دهد

دسته بندی ها:سامانه ردیابی

جدیدترین مقاله