logo
blog cover

مدیریت لجستیک چیست؟

14 بهمن 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

ایده های بزرگ اگر راهی برای اجرای آن‌ها وجود نداشته باشد، به صورت فرضیات زیبا باقی می‌مانند. ایده را به عنوان عامل الهام بخش و سازماندهی آن ایده را به عنوان کار مورد نیاز برای تحقق آن در نظر بگیرید. اما این کار یک فعالیت یکباره نیست: این فرآیندی است که از یک کار به کار دیگر جریان می‌یابد. در نتیجه نکات زیادی در این مسیر، از ایده گرفته تا اجرا و حفظ مشتریان وجود دارد.

مدیریت این فرآیند را مدیریت لجستیک می نامند و همه موارد از اطلاعات گرفته تا مواد، تولید و موارد دیگر را در نظر می‌گیرد. بدون مدیریت لجستیک، بسیاری از مراحل هر محصول به سرعت در یک آشفتگی فرو می‌روند. اگر با مدیریت لجستیک آشنایی ندارید، نترسید. در اینجا نگاهی به اصول اولیه و نحوه به کارگیری آن در کسب و کار شما آورده شده است.

 

مدیریت لجستیک چیست؟


مدیریت لجستیک یک جزء مدیریت زنجیره تامین است که برای برآورده کردن خواسته‌های مشتریان از طریق برنامه ریزی، اجرا و کنترل جریان کارآمد مواد اولیه، کالاهای در دست اجرا و تمام شده و اطلاعات مرتبط از مبدا تا نقطه مصرف؛ با هدف جلب رضایت مشتریان استفاده می‌شود.

فرآیند مدیریت لجستیک با انباشت مواد خام تا مرحله نهایی تحویل کالا به مقصد آغاز می‌شود. مدیریت لجستیک با رعایت نیازهای مشتریان و استانداردهای صنعت، استراتژی فرآیند، فرآیند برنامه ریزی و اجرا را تسهیل می‌کند.

دسته‌های مختلف لجستیک عبارتند از:


لجستیک شخص ثالث (3PL)

لجستیک طرف چهارم (4PL)

لجستیک ورودی

لجستیک خروجی

لجستیک معکوس

لجستیک سبز

لجستیک ساخت و ساز

لجستیک دیجیتال

لجستیک نظامی

 

اهمیت لجستیک


چه تولید کننده و چه فروشنده باشید، می‌توانید با تکنیک‌های بازاریابی به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید. اما، محصول شما می‌تواند توسط یک شبکه توزیع مناسب به آن‌ها برسد.این عامل به فروشنده بستگی دارد که آیا آن‌ها می‌خواهند که سیستم تحویل را به تنهایی مدیریت کنند یا تدارکات را به یک شرکت قابل اعتماد برون سپاری کنند تا مدیریت زنجیره تامین آن‌ها را مدیریت کنند.

بسیاری از توزیع کنندگان، فروشندگان و خرده فروشان برای تحویل محصولات مورد نیاز خود به تدارکات وابسته هستند. مسئولیت اصلی هر لجستیک این است که محصول مناسب را در مقدار مناسب به مشتری مناسب در زمان مناسب تحویل دهد.


این مطلب را هم بخوانید: لجستیک معکوس


7 حقوق مدیریت لجستیک

 

در صنعت زنجیره تامین، مفهومی به نام 7 حقوق یا 7 Rs لجستیک وجود دارد. این اصول اساسی به تعریف و اطلاع رسانی تصمیم گیری و روش شناسی شما در زمینه لجستیک کمک می‌کند. وقتی این 7 عنصر به طور منسجم با هم کار می‌کنند، کسب و کار شما به احتمال زیاد دارای یک فرآیند لجستیک موثر است که ضایعات را از بین می‌برد و باعث صرفه جویی در میزان هزینه‌ها می‌شود.

 7 حقوق عبارتند از:

 

  • محصول مناسب

هر شرکتی که خدماتی ارائه می‌دهد باید به طور واضح نوع محصولاتی را که با آن سروکار دارد و آماده انتقال است را مشخص کند و دانستن محصولی که می‌خواهید با آن معامله کنید به شما کمک می‌کند تا زمان و منابع زیادی را صرفه جویی و حتی آن را مدیریت کنید.

 

  • مشتری مناسب

این بخش مربوط به یافتن مشتری مناسب و ایجاد آگاهی در مورد محصول و خدمات است. بزرگترین چالش درگیر در این امر، شناسایی مشتری است که باید هدف قرار گیرد. راه حل برای یافتن مشتری مناسب، انجام تحقیقات در بازار است. تحقیق در بازار بینشی به دست می آورد که قرار است ما در مورد آن؛ اهداف خود را مشخص کنیم. سپس بر اساس بودجه، یکی از استراتژی‌های بازاریابی را انتخاب می‌کنید تا افراد مناسب در مورد محصول و نحوه دسترسی به محصول بدانند.

 

  • مقدار مناسب

همچنین ارائه مقدار مناسب کالا در لجستیک ضروری است. مدیران زنجیره تامین موظفند مقدار مناسبی از محصولات تحویلی را شناسایی و با بخش تولید و توزیع همکاری کنند تا بهترین مقدار کالا را برای مشتریان توزیع کنند. همه چیز باید به درستی مراقبت شود و عاقلانه رفتار شود. هنگام بسته بندی باید بررسی شود که کیفیت باید مطابق با میزان تقاضا باشد. مقدار کمتری از مشتریان شرکت را به سمت تصویر نادرست سوق می‌دهد.

 

  • شرایط مناسب

برای اینکه بتوانید وضعیت محصولات یا اقلام خود را به خوبی حفظ کنید، نیاز به ذخیره سازی موثر دارید، زیرا هر محصول با توجه به مشخصات خود ذخیره می‌شود و بر روی امکانات مناسب قرار می‌گیرد تا وضعیت و کیفیت خود را حفظ کند و در نتیجه در یک شرایط مناسب قرار بگیرد

 

  • جای مناسب

تقاضا برای محصول شما ممکن است بسته به جغرافیا و جمعیت شناسی و سایر عوامل متفاوت باشد. لازم است از انجام تحقیقات گسترده بازار، مکان دقیقی را که باید مورد هدف قرار گیرد؛ درک کرد، زیرا مناطق خاصی ممکن است تقاضا برای نوعی از محصول را داشته باشند، در حالی که مناطق دیگر ممکن است اصلاً به محصول اهمیت ندهند. پس از انتخاب مکان، مهم است که استراتژی توزیعی را انتخاب کنید که تقاضا را بدون عرضه بیش از حد یا کم عرضه کردن یک محصول در هر نقطه معین، برآورده کند.

 

  • زمان مناسب

محصول مناسب باید در زمان مناسب برای پاسخگویی به تقاضا تولید شود. از این رو زمان مناسب در لجستیک بسیار امر حیاتی است.


این مطلب را هم بخوانید: سیستم لجستیک: نحوه عملکرد نرم افزار لجستیک، حمل و نقل و توزیع


  • قیمت مناسب

در نهایت، شما باید قیمت مناسبی را برای محصولات یا خدمات خود تعیین کنید تا به سود برسید و به رشد کسب و کار خود ادامه دهید. یک سیستم مدیریت لجستیک خوب به شما کمک می‌کند تا میزان قیمت‌ها و هزینه‌ها را در طول زمان پیگیری و همچنین ثبت کنید که آیا کالاها یا خدمات با قیمت مناسب فروخته شده اند یا خیر.

 

زنجیره تامین با پیشرفت تکنولوژی، دیده شدن و هدایت ریسک ذاتی در کار با انواع حامل‌ها پیچیده‌تر می‌شود. که اکثر شرکت‌ها سعی می‌کنند تا زمانی که شروع به کار می‌کنند، بخش‌های تدارکات خود را مدیریت کنند. آن‌ها معتقدند که عملیات درون سازمانی بهتر از برون سپاری است. در حالی که این روش ممکن است در ابتدا به خوبی کار کند، بسیاری از این شرکت‌ها تخصص، هزینه و مزایای زمانی برون سپاری خدمات لجستیک را به یک شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیکی با تجربه در نظر نمی‌گیرند.

دسته بندی ها:مدیریت لجستیک

جدیدترین مقاله