logo
blog cover

مزایای استفاده از سامانه مدیریت ناوگان چیست؟

29 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

مدیریت ناوگان؛ به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که باید انجام شود تا ناوگان به طور کارآمد، به موقع و در چارچوب بودجه تعیین شده عمل کند و شامل فرآیندهایی است که توسط مدیران ناوگان برای نظارت بر فعالیت‌های ناوگان و تصمیم گیری در مورد مدیریت صحیح دارایی، اعزام و مسیریابی استفاده می‌شود. سامانه مدیریت ناوگان کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ناوگان الزامات لازم برای انطباق با قوانین را برآورده می کند، به طور مداوم کارایی خود را بهبود می‌بخشد و میزان هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

 

وظایف یک مدیر ناوگان چیست؟

 

یک مدیر ناوگان بر تمامی حرکات و فعالیت‌های خودروهای یک ناوگان نظارت می‌کند و در کنار مدیران سایر بخش‌ها، فعالیت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که فرآیند تحویل و عملیات‌ها به موقع انجام می‌شود، رانندگان در جاده ایمن هستند و همه موارد مطابق با مقررات پیش می‌رود. علاوه بر این موارد، همچنین آن‌ها به جزئیات توجه می‌کنند تا بهبود کارایی ناوگان خود را بیشتر کنند.

 

  • هزینه‌های کلی ناوگان را کاهش دهید

از مدیران ناوگان انتظار می‌رود که هزینه‌های کل ناوگان را کاهش دهند و به این معنی است که شما باید هزینه‌های غیر ضروری را شناسایی کرده و از شر آن‌ها خلاص شوید تا یک ناوگان عملکردی  مقرون به صرفه داشته باشد؛ زیرا که هزینه‌های سوخت، فرآیند تعمیر و نگهداری و عملیات‌ها می‌توانند به سرعت از کنترل خارج شوند، بنابراین مراقبت از تمام هزینه‌های شما امر مهمی است؛ خواه آن‌ها توسعه یک برنامه بهینه سازی مصرف سوخت برای مبارزه با نوسان قیمت سوخت باشد یا اجرای سیستم ردیابی دارایی برای کاهش سرقت، این وظیفه شماست که راه حل های صرفه جویی در میزان هزینه‌ها را پیدا کنید که به شرکت شما در افزایش بهره وری و سودآوری کمک کند.

 

  • ردیابی حرکات وسیله نقلیه

صرف نظر از اندازه ناوگان شما، ردیابی هر وسیله ناوگان می‌تواند چالش برانگیز باشد. شما باید بدانید که همه وسایل نقلیه شما در هر لحظه کجا هستند. این روزها، مدیران ناوگان اغلب برای مکان یابی وسایل نقلیه خود و دریافت بینش بهتر در مورد عملیات ناوگان، به سیستم ردیابی GPS و تله ماتیک متکی هستند.


این مطلب را هم بخوانید: ردیاب GPS Teltonika

 

  • ایمن نگه داشتن رانندگان

ایمن نگه داشتن رانندگان یک بخش مهم و چالش برانگیز در سامانه مدیریت ناوگان است. ابزارهای مفیدی مانند سیستم‌های ردیابی GPS می‌توانند به شما در زمان آنلاین کمک کنند و به شما در اجرای برنامه‌های آموزشی به رانندگان و فرهنگ سازی ایمنی برای ناوگان خود کمک کنند.

 

  • بهبود عملکرد راننده

افزایش عملکرد مثبت راننده؛ یک هدف کلیدی در سامانه مدیران ناوگان است. با توسعه برنامه‌های آموزشی، بهبود فرهنگ محیط کار و ایجاد اعتماد بین شما و رانندگانتان، می‌توانید راه‌هایی برای بهبود عملکرد رانندگان خود بیابید.

 

  • وسایل نقلیه مناسب را برای ناوگان خود انتخاب کنید

یکی از وظایف اصلی یک سامانه مدیریت ناوگان، دستیابی به وسایل نقلیه مناسب برای ناوگان است. شما باید بدانید که چه زمانی و چه تعداد وسیله در هر زمان مشغول به فعالیت هستند و باید مطمئن باشید که بهترین وسیله نقلیه را برای انجام هر کار انتخاب کرده اید.

خرید وسایل نقلیه ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، اما مانند بسیاری از وظایف مدیریت ناوگان، همیشه اینطور نیست. درک و پیش بینی استفاده از وسایل نقلیه در ناوگان شما یک عنصر کلیدی در توسعه یک استراتژی خرید موفق است. استراتژی خرید خودرو به عوامل بسیاری از جمله نوع خودرو و چرخه عمر بستگی دارد.

 

  • عملیات‌های ناوگان خود را مطابق با مقررات پیش ببرید

مدیران ناوگان مسئول پیاده ‌سازی سیستم‌های منطبق با قوانین مربوط به صنعت ناوگان هستند تا مطمئن شوند که می‌توانند این قوانین را در سراسر ناوگان خود پیاده سازی کنند.


این مطلب را هم بخوانید: نرم افزار AVL (مکان یاب خودکار خودرو) چیست و چه کاربردی دارد؟


مزایای استفاده از سامانه مدیریت ناوگان چیست؟

 

اکثر مدیران ناوگان از سامانه مدیریت ناوگان برای کمک به افزایش دید عملیات ناوگان، بهبود کارایی و مطابقت ناوگان با مقررات دولتی و صنعتی استفاده می‌کنند. همه این موارد ذکر شده می‌تواند شامل ابزارهایی برای فرآیند تعمیر و نگهداری پیشگیرانه خودرو و بهبود ایمنی ناوگان باشد.

در زیر تعدادی از مزایای اصلی استفاده از سامانه مدیریت ناوگان آورده شده است.

 

  • خودکارسازی وظایف دستی
  • افزایش سودآوری
  • بهبود ایمنی کلی ناوگان
  • بهبود خدمات به مشتریان

 

استفاده از سامانه مدیریت ناوگان می‌تواند بسیاری از عملیات‌هایی را که به روش دستی انجام می‌داید را خودکار کند. با خودکار سازی عملیات‌ها، می‌توانید هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهید و زمانی را برای تمرکز بر رشد کسب و کار خود بگذارید. استفاده از سامانه مدیریت ناوگان می‌تواند به شما کمک کند تا:

  • تریلرها، کامیون‌ها و تجهیزات ناوگان خود را در زمان آنلاین ردیابی کنید.
  • نیاز به تماس مکرر با رانندگان را برای به‌ روزرسانی وضعیت آن‌ها را از بین ببرید.
  • انواع مدارک مانند فرم‌ها، رسیدهای سوخت، فاکتورها و گواهی‌های تحویل را در یک مکان ذخیره سازی کنید.


این مطلب را هم بخوانید: مدیریت زنجیره تامین چگونه کار می‌کند و چرا مهم است؟


همچنین هشدارهای بصری و شنیداری در سامانه مدیریت ناوگان به شما این امکان را می‌دهد که هر زمان که رانندگان شما رفتارهای رانندگی پر خطر مانند سرعت زیاد یا ترمز شدید داشتند، بلافاصله و در زمان آنلاین با آن‌ها ارتباط برقرار کنید  و آن‌ها را راهنمایی کنید که چگونه می‌توانند رفتار رانندگی خود را بهبود بخشند.

 

تصادفات همیشه خطری برای مشاغلی هستند که به رانندگان و وسایل نقلیه وابسته هستند. حوادث می‌توانند هزینه‌های قابل توجهی را برای یک ناوگان ایجاد کنند. استفاده از سامانه مدیریت ناوگان می‌تواند به شما کمک کند تا:

  • بدانید بهترین و بدترین رانندگان شما چه کسانی هستند.
  • یک برنامه برای رانندگان خود ایجاد کنید تا فوراً رفتار رانندگی پر خطر آن‌ها را اصلاح کند.
  • با سیستم ردیابی پیشرفته، سابقه رانندگی آن‌ها را زیر نظر بگیرید و در صورت نیاز، آموزش‌های بیشتری ارائه دهید.
  • از داده‌های ذخیره شده در سیستم ردیابی؛ برای محافظت از کسب ‌وکارتان در صورت بروز حوادث، در برابر دادخواهی و تبرئه رانندگان استفاده کنید.
دسته بندی ها:سامانه مدیریت ناوگان

جدیدترین مقاله