logo
blog cover

مدیریت زنجیره تامین چگونه کار می‌کند و چرا مهم است؟

28 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

مدیریت زنجیره تامین؛ مدیریت جریان کالاها و خدمات است و شامل کلیه فرآیندهایی است که مواد اولیه را به محصولات نهایی تبدیل می‌کند و شامل ساده سازی فعالیت‌های بخش عرضه یک کسب و کار، برای به حداکثر رساندن میزان رضایت مشتری و کسب مزیت رقابتی در بازار است.

 

مدیریت زنجیره تامین چگونه کار می‌کند و چرا مهم است؟

 

پنج عنصر حیاتی که در مدیریت زنجیره تامین تاثیر دارند، عبارتند از: توسعه استراتژی، تامین مواد اولیه، تولید، توزیع و بازده.

یک مدیر زنجیره تامین؛ وظیفه کنترل، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از کمبود میزان عرضه را بر عهده دارد.

 مدیریت زنجیره تامین؛ نشان‌ دهنده تلاش تامین‌ کنندگان برای توسعه و پیاده ‌سازی زنجیره‌های تامین است که تا حد امکان کارآمد و اقتصادی باشد. زنجیره‌های تامین، همه موارد را از تولید گرفته تا توسعه محصول تا سیستم‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای هدایت این تعهدات را پوشش می‌دهد.

 

به طور معمول، مدیریت زنجیره تامین تلاش می کند تا تولید، حمل و نقل و توزیع یک محصول را به طور متمرکز کنترل یا پیوند دهد. با مدیریت زنجیره تامین، شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های اضافی را کاهش داده و محصولات را سریع‌تر به مصرف کننده تحویل دهند. این کار با حفظ کنترل بیشتر بر موجودی‌های داخلی، تولید داخلی، توزیع، فروش و موجودی‌های فروشندگان شرکت انجام می‌شود.

 

مزایای داشتن سیستم مدیریت زنجیره تامین مناسب


مدیریت زنجیره تامین بر این ایده استوار است که تقریباً هر محصولی که به بازار می‌آید؛ از تلاش‌های سازمان‌های مختلفی که یک زنجیره تامین را تشکیل می‌دهند، نتیجه می‌گیرد. اگرچه زنجیره‌های تامین برای سال‌ها وجود داشته‌اند، اما بیشتر شرکت‌ها اخیراً به آن‌ها به عنوان ارزش افزوده برای عملیات خود توجه کرده‌اند.

 مدیر زنجیره تامین؛ سعی می‌کند کمبودها را به حداقل برساند و هزینه‌ها را پایین نگه دارد و این عمل فقط مربوط به تدارکات و خرید موجودی نیست. در واقع یک سیستم مدیریت قوی؛ بر زنجیره تامین و عملیات لجستیکی کلی، نظارت و مدیریت می‌کند تا میزان کارایی را به حداکثر و هزینه زنجیره تامین سازمان را به حداقل برساند.


این مطلب را هم بخوانید: بهترین روش‌های مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل


  • بهبود میزان بهره وری

بهبود میزان بهره وری؛ می‌تواند مستقیماً بر عملکرد یک شرکت تاثیر بگذارد. یک مدیر زنجیره تامین؛ عملیات‌های مربوط به بخش تدارکات که بر تمام جنبه های زنجیره تامین تاثیر میگذارد و از چندین بخش تشکیل شده است را هماهنگ می‌کند.

 

  • برنامه ریزی

برای به دست آوردن بهترین نتایج از مدیریت زنجیره تامین، این فرآیند معمولاً با برنامه ریزی برای تطبیق عرضه با تقاضای مشتری و فرآیند تولید آغاز می‌شود. شرکت‌ها باید نیازهای آینده مشتریان را پیش بینی و بر اساس آن عمل کنند و این بخش به مواد خام مورد نیاز در هر مرحله از ساخت، ظرفیت تجهیزات و محدودیت‌ها و نیازهای کارکنان در طول فرآیند مدیریت زنجیره تامین، مربوط می‌شود؛ زیرا که نهادهای بزرگ، اغلب به ماژول‌های سیستم ERP؛ برای جمع آوری اطلاعات و برنامه‌ها متکی هستند.

 

  • یافتن منابع

فرآیندهای مدیریت زنجیره تامین کارآمد؛ به شدت به روابط قوی با تامین کنندگان متکی هستند.

منبع یابی، مستلزم همکاری با فروشندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز در طول فرآیند تولید است. یک شرکت ممکن است بتواند از قبل برنامه ریزی کرده و با یک تامین کننده همکاری کند تا موجودی کالاها را تامین کند. با این حال، صنایع مختلف؛ نیازهایی به منابع متفاوتی خواهند داشت. به طور کلی، منبع مدیریت زنجیره تامین شامل اطمینان از موارد زیر است:

 

  • مواد اولیه با مشخصات ساخت مورد نیاز برای تولید کالا مطابقت دارد.
  • قیمت‌های پرداخت شده برای کالاها مطابق با انتظارات بازار است.
  • فروشنده این امکان را دارد که مواد اضطراری را به دلیل رویدادهای پیش بینی نشده، تحویل دهد.
  • فروشنده دارای سابقه مناسبی در تحویل کالا به موقع و با کیفیت خوب است.


مدیریت زنجیره تامین به ویژه زمانی که تولیدکنندگان با کالاهای فاسد شدنی کار می کنند؛ بسیار مهم است. هنگام تامین کالا، شرکت ها باید به زمان تحویل کالا و اینکه تامین کننده چقدر می‌تواند این نیازها را برآورده کند، توجه داشته باشند.


این مطلب را هم بخوانید: مزایا و اهمیت نرم افزار ناوگان

 

  • ساخت

در قلب فرآیند مدیریت زنجیره تامین، شرکت مواد خام را با استفاده از ماشین آلات، نیروی کار یا سایر نیروهای خارجی برای ساختن کالا جدید تغییر می‌دهد. این محصول؛ هدف نهایی فرآیند تولید است، اگرچه مرحله نهایی مدیریت زنجیره تامین نیست.

فرآیند تولید ممکن است بیشتر به وظایف فرعی مانند مونتاژ، آزمایش، بازرسی یا بسته بندی تقسیم شود. در طول فرآیند تولید، یک شرکت باید مراقب ضایعات یا سایر عوامل قابل کنترل باشد که ممکن است باعث انحراف از برنامه‌های اولیه شود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت به دلیل عدم آموزش کارکنان از مواد خام بیشتری نسبت به برنامه ریزی و منابع مورد نیاز استفاده می کند، شرکت باید مشکلات پیش آمده را اصلاح کند یا مراحل اولیه مدیریت زنجیره تامین را مجدداً بررسی کند.

 

  • تحویل دادن کالاها

پس از تولید محصولات و نهایی شدن فرآیند فروش، یک شرکت باید محصولات را به دست مشتریان خود برساند. فرآیند توزیع اغلب به عنوان یک عامل مهم در تصویر یک برند دیده می شود، زیرا تا این لحظه، مشتری هنوز با محصول تعامل نداشته است. در فرآیندهای قوی مدیریت زنجیره تامین، یک شرکت دارای قابلیت‌های لجستیکی قوی و عملیات‌های مناسب برای اطمینان از تحویل به موقع، ایمن و ارزان قیمت محصولات است؛ که شامل داشتن پشتیبان یا روش‌های توزیع متنوع در صورتی که یکی از روش‌های حمل و نقل به طور موقت غیرقابل استفاده باشد، می‌شود.

 

مدیریت زنجیره تامین؛ مدیریت متمرکز جریان کالاها و خدمات است و شامل کلیه فرآیندهایی است که مواد خام را به محصولات نهایی تبدیل می‌کند.

با مدیریت زنجیره تامین مناسب، شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های اضافی را کاهش دهند و محصولات را سریع‌تر و کارآمدتر به مصرف کننده تحویل دهند.


این مطلب را هم بخوانید: سامانه ردیابی چیست و چه مزایایی دارد؟

دسته بندی ها:مدیریت زنجیره تامین

جدیدترین مقاله