logo
blog cover

سیستم ردیاب GPS چگونه عمل می‌کند؟

18 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

میلیون ها نفر از فناوری GPS برای برنامه ریزی سفرهای جاده ای، اجتناب از ترافیک سنگین یا دریافت کمک‌های کنار جاده ای استفاده می‌کنند.

همچنین مدیران ناوگان در سراسر جهان؛ سیستم GPS را برای ردیابی دارایی‌های خود به کار می‌گیرند. مدیران از طریق استفاده از ردیاب GPS،  داده هایی را دریافت می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا مشکلاتی مانند مسئولیت پذیری، انطباق، کارایی و ایمنی ناوگان خود را برطرف کنند.

به طور خلاصه استفاده از ردیاب GPS؛ باعث می شود ناوگان آن‌ها سودآورتر عمل کند.

 

ردیابی خودرو از طریق GPS؛ به ماهواره‌ها، یک وسیله نقلیه با دستگاه ردیابی، شبکه بی سیم و سرورهای GPS نیاز دارد.

دستگاه GPS خودرو؛ یک سیگنال را منتقل می کند و داده‌ها به سروری می‌رسند که به شما امکان می‌دهد از تبلت، تلفن هوشمند یا رایانه خود به اطلاعات دسترسی داشته باشید.

 

سیستم ردیاب GPS چگونه عمل می‌کند؟


عملکرد اصلی یک سیستم ردیابی مبتنی بر GPS ناشی از استفاده از شبکه جهانی ناوبری ماهواره ای (GNSS) است. این شبکه از طریق ماهواره‌ها،  سیگنال‌هایی را منتشر می‌کند که از طریق دستگاه‌های GPS مختلف، ارسال می‌شود. این دستگاه‌ها را می‌توان در وسایل نقلیه یا خود گوشی‌های هوشمند یافت.

اطلاعاتی که از وسیله نقلیه گرفته می‌شود شامل مواردی مانند مکان، سرعت خودرو، جهت و غیره است.

 

در این مقاله، به این موضوع خواهیم پرداخت که هر یک از این مؤلفه‌ها چه کارهایی انجام می‌دهند وچگونه با هم همکاری می‌کنند. هنگامی که فرآیند را شناختید و درک کردید، می توانید به فکر راه هایی باشید که از طریق ردیاب GPS، برای بهبود عملیات ناوگان خود استفاده کنید.

 

فرآیند ردیابی از طریق GPS به چه شکل است؟

 

دستگاه ردیاب برای جمع آوری انواع اطلاعات از جمله سرعت، زمان استراحت، تشخیص و غیره در یک وسیله نقلیه (یا قطعه ای از تجهیزات یا دارایی) نصب می‌شود. از سیستم های موقعیت یاب جهانی (ماهواره های GPS) برای اطلاع از مکان وسیله نقلیه یا تجهیزات استفاده  و سپس اطلاعاتی که از خودرو جمع آوری می‌شود در دستگاه و داخل آن، ذخیره می‌شود.سپس داده ها با استفاده از یک شبکه بی سیم منتقل می‌شوند. این داده‌ها از طریق یکی از این شبکه‌های سلولی به سمت سرور حرکت می‌کند. سرور به عنوان "ابرداده" عمل می‌‌کند که به شما این  امکان را می‌دهد بدون توجه به جایی که هستید؛ در رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند به اطلاعات دسترسی داشته باشید.

 

این مطلب را هم بخوانید: اهمیت جی پی اس در وسایل نقلیه


ابتدایی ترین اطلاعاتی که از وسیله نقلیه گزارش می‌شود، ردیابی موقعیت مکانی وسایل نقلیه و تجهیزات شما در زمان آنلاین است. اطلاعات موقعیت مکانی تقریباً در زمان آنلاین روی نقشه نمایش داده می‌شود. سپس ارائه‌دهندگان انواع سیستم های ردیاب GPS،  روش‌های بی‌شماری را ارائه می‌کنند که از طریق آن‌ها می‌توان به داده‌ها دسترسی داشت، مانند مسیرهایی که وسیله نقلیه طی کرده، سرعت آن در مسیر رسیدن به یک مکان و موارد دیگر.

تمام این پیچیدگی جمع‌آوری داده‌ها در این سیستم انجام می‌شود، بنابراین تنها چیزی که باید نگران آن باشید ورود به سیستم برای تنظیم گزارش‌ها و هشدارهای خودکار از اطلاعات مهم و مرتبط با شما است.

 

سیستم ردیاب GPS چه چیزهایی را می‌‎تواند ردیابی کند؟

 

انبوهی از اطلاعات وجود دارد که داده های GPS می توانند به شما نشان دهند تا بر چالش های تجاری منحصر به فرد خود غلبه کنید. واضح‌ترین و رایج‌ترین چالش، ارائه دید به مکان‌های فعلی و تاریخچه ناوگان شماست.

گام بعدی می‌تواند به داده‌هایی مانند سرعت، بی‌حرکتی، استفاده غیرمجاز، تأیید شغل یا ساعات واقعی کار در مقابل ساعت‌های ادعا شده  و همچنین ارائه روشی دقیق برای همگام شدن با پروسه تعمیر و نگهداری ناوگان باشد. این امکانات بی‌پایان هستند، به همین دلیل است که درک چالش‌های شما مهم است تا بدانید برای خرید یک ردیاب GPS،  به دنبال چه مواردی باید باشید.

 

چه کسانی از ردیاب GPS استفاده می‌کنند؟

 

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ردیابی GPS تقریباً در همه جا وجود دارد، از تلفن های همراه ما گرفته تا انواع ناوگان‌های هوایی، زمینی و دریایی. پس یکی از کاربردهای مهم این فناوری، استفاده از آن در مدیریت ناوگان است.

  هر سازمانی که به وسایل نقلیه متکی است سود زیادی از طریق استفاده از فناوری GPS برای ردیابی دارایی‌های خود به دست می‌آید و این ویژگی فقط مختص یک ناوگان بزرگ نیست؛ بلکه ناوگان‌های کوچک نیز سود زیادی می برند.

 

این مطلب را هم بخوانید: دستگاه‌های ردیاب GPS چقدر دقیق هستند


کارکرد ردیاب GPS در ناوگان حمل و نقل

 

در زیر فقط چند روش کارکرد ردیاب GPS برای ایمن تر و مقرون به صرفه تر کردن یک ناوگان تجاری و دولتی آورده شده است.


  • قبل از استفاده از فناوری ردیابی GPS، مدیران ناوگان نمی‌دانستند که روزانه چه عملیاتی توسط کارمندان و ناوگان‌های آن‌ها صورت میگیرد. آن‌ها هیچ راهی برای دانستن اینکه چه کسی را برای کار اعزام کنند، یا حتی اینکه آیا کارها در حال انجام است یا خیر، نداشتند. اکنون، مدیران ناوگان می توانند ارزیابی کنند که کدام خودروها را برای سرویس به یک سایت اعزام کنند. ارسال نزدیکترین وسیله نقلیه باعث صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در هزینه (از طریق مصرف سوخت کمتر) و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.


  • همچنین فناوری GPS می تواند سرعت خودرو را کنترل کند. سرعت گرفتن یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای افزایش میزان هزینه سوخت مصرفی است. داشتن GPS به عنوان یک راه حل ردیابی؛ به شما امکان می‌دهد رانندگان را راهنمایی کنید تا سرعت خود را پایین نگه دارند.


  • برخی از مدیران ناوگان گاهی متوجه می‌شوند که کارکنان از وسایل نقلیه شرکت، برای کارهای جانبی استفاده می‌کنند. یک سیستم ردیاب GPS؛ می‌تواند زمان استفاده و مکان وسایل نقلیه را پس از ساعت‌ها نشان دهد.


  • با حذف این موارد، استهلاک و فرسودگی وسایل نقلیه را کاهش می دهید. همچنین ممکن است متوجه شوید که این کارها، به محافظت از برند شما کمک می‌کند.


  • یک سیستم ردیاب GPS، می‌تواند انواع دارایی‌های  تجهیزاتی مانند تریلرها و ژنراتورها را زیر نظر بگیرید و به شما اطمینان بیشتری بدهد که آن‌ها ایمن هستند.

 

این مطلب را هم بخوانید: بایدها و نبایدهای قانونی استفاده از ردیاب GPS

دسته بندی ها:ردیاب GPS

جدیدترین مقاله