logo
blog cover

اهمیت جی پی اس(GPS) در وسایل نقلیه

16 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

در زندگی مدرن امروزی، فناوری جی ‌پی ‌اس تقریباً در همه جا حضور و کاربرد دارد. اما آیا واقعا می‌دانید جی پی اس (GPS) چیست؟ و آیا می‌دانید چگونه از فناوری ردیابی به وسیله جی پی اس (GPS) برای بهبود کارایی در عملیات ناوگان خود استفاده و بیشترین بهره را ببرید؟ برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها، این مقاله را از دست ندهید.  


 

فناوری جی پی اس (GPS) چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

جی پی اس(GPS)مخفف عبارت Global Positioning System است. این سیستم، شامل شبکه‌ای از ماهواره‌ها است که به دور زمین می‌چرخند و می‌توانند به تعیین محل یک شی، مکان یا یک فرد کمک کنند.

فناوری جی پی اس(GPS)در ابتدا در دهه 1960 برای کاربردهای نظامی توسعه یافت، اما سرانجام در سال 1983 برای استفاده عمومی در دسترس قرار گرفت و موارد استفاده از آن در طول دهه‌ها افزایش یافته است. این روزها، جی پی اس(GPS)طیف وسیعی از کاربردها را دارد، از تمرینات نظامی در سراسر جهان گرفته تا نرم افزارهای مسیریابی که به رانندگان کمک می‌کند تا مسیر خود را راحت‌تر و آسان‌تر پیدا کنند.


 

اهمیت چی پی اس (GPS) در وسایل نقلیه


سیستم جی پی اس(GPS) به یک دستگاه ردیاب نیاز دارد که بر روی یک وسیله نقلیه، نصب شده باشد. سپس این دستگاه اطلاعاتی در مورد مکان دقیق فرد و حرکات پیش رو به سمت مکان مقصد ارائه می‌دهد و امکان ردیابی را در همان زمان فراهم می‌کند. یک دستگاه ردیاب جی پی اس(GPS) می‌تواند توسط مدیران ناوگان، برای تعیین محل قرار گرفتن کامیون، گزارش وضعیت ترافیک و نظارت بر مدت زمانی که هر وسیله نقلیه در یک محل کار سپری می کند، استفاده شود.

مدیران ناوگان از فناوری جی پی اس(GPS)به صورت روزانه برای پیگیری ناوگان خود استفاده می‌کنند. آن‌ها به وسیله جی پی اس(GPS)می‌توانند اطلاعاتی را دریافت کنند که به آن‌ها در حل مسائلی مانند انطباق، کارایی و ایمنی در تجارتشان کمک ‌کند.   

 

این مطلب را هم بخوانید: تاثیر جی پی اس خودروها در پیشگیری از سرقت



انواع سیستم ردیابی جی پی اس(GPS)

 

 

  • سیستم ردیابی جی پی اس (GPS) غیر فعال

چند نوع سیستم وجود دارد که یک سیستم ردیابی جی پی اس(GPS)می‌تواند از طریق آن‌ها کار کند. دستگاه‌های جی پی اس GPS تجاری، اغلب برای ثبت مکان وسایل نقلیه در طول سفر استفاده می‌شوند. برخی از این نوع سیستم‌ها، اطلاعات را در خود سیستم جی پی اس(GPS) ذخیره می‌کنند و به این نوع سیستم‌ها، سیستم ردیابی غیرفعال می‌گویند.


 

  • سیستم ردیابی جی پی اس (GPS) فعال

سیستم‌های دیگر به طور منظم داده‌ها را از طریق یک مودم به یک پایگاه داده متمرکز ارسال می‌کنند و به این  سیستم‌ها ردیابی، جی پی اس فعال یا جی پی اس(GPS)دو طرفه می‌گویند.


 

  • تفاوت سیستم‌های ردیابی جی پی اس (GPS) فعال و غیر فعال

سیستم ردیابی جی پی اس(GPS)غیرفعال، مکان را کنترل می‌کند و داده‌ها را در سفر‌ها بر اساس رویدادهای خاص ذخیره می‌کند. این نوع سیستم می‌تواند داده‌هایی را که دستگاه‌ها در 12 ساعت گذشته دریافت کرده‌اند، ثبت کند و این داده‌ها را در حافظه داخلی یا روی یک کارت حافظه ذخیره می‌کند و سپس در رایانه بارگیری می‌شود تا این اطلاعات بعداً تجزیه و تحلیل شود.

در برخی از سیستم‌ها، اطلاعات به طور خودکار در یک زمان مشخص دانلود می‌شود یا می‌توان در طول سفر و به صورت دوره ای این اطلاعات را درخواست کرد.

 

سیستم جی پی اس(GPS)غیرفعال، مستلزم سیستم‌های ردیابی است که به طور خودکار، اطلاعات را در صورت وقوع به یک پورتال ردیابی مرکزی ارسال می‌کند.

از این نوع سیستم، برای نظارت بر رفتار رانندگی کارکنان در حین کار و ساده‌سازی عملیات ناوگان استفاده می‌شود.


این مطلب را هم بخوانید: پیشرفته‌ترین و جدیدترین ردیاب خودرو


 

کاربرد استفاده از جی پی اس (GPS) در وسایل نقلیه

 

مدیران ناوگان‌های تجاری، اغلب از سیستم ردیابی جی پی اس(GPS)برای نظارت بر وسایل نقلیه ناوگان خود استفاده می‌کنند. با نصب دستگاه‌های جی پی اس(GPS)بر روی وسایل نقلیه ناوگان، مدیران می‌توانند موقعیت و وضعیت رانندگان خود را ردیابی کنند و همچنین اطلاعات مهمی در مورد کارایی ناوگان خود دریافت کنند.

سیستم‌های ردیابی جی پی اس(GPS)، بخش مهمی از یک ناوگان برای نظارت بر مکان و فعالیت خودروهای ناوگان و کمک به بهبود کارایی و ایمنی آن‌ها است. علاوه بر این مورد، استفاده از سیستم ردیابی جی پی اس(GPS)، مسیریابی و ارسال بارها را دقیق تر و بسیار آسان تر می‌کند.

 

 

قانونی بودن استفاده از  ردیاب های جی پی اس (GPS)

 

نگرانی‌ها بابت حفظ حریم خصوصی در مورد استفاده از جی پی اس(GPS)، منجر به قانون گذاری در مورد نحوه استفاده از این دستگاه‌های ردیابی در هر کشور شده است.

نصب دستگاه جی پی اس (GPS) بر روی وسیله نقلیه یا دارایی های شما کاملاً قانونی است، اما استفاده از دستگاه ردیابی جی پی اس (GPS) بر روی یک شخص یا در وسیله نقلیه شخص دیگری، مستلزم بررسی قوانین فعلی کشور است.  

اگر شما یا شرکتتان، مالک دارایی یا وسیله نقلیه‌های شرکت هستید، استفاده از دستگاه‌های ردیابی جی پی اس (GPS)، کاملا قانونی و استفاده از آن بلامانع است.

فقط توجه داشته باشید که کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که استفاده از سیستم ردیابی جی پی اس (GPS) در وسیله نقلیه آن‌ها، صرفا برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار گیرد.


 

بهبود ایمنی و امنیت ناوگان  با استفاده از چی پی اس(GPS) در وسایل نقلیه

 

بهبود ایمنی ناوگان باعث صرفه جویی در هزینه و بهبود عملکرد شرکت شما می‌شود.

امروزه، استفاده از ردیاب جی پی اس (GPS) در ناوگان‌ها می‌تواند زمانی که رانندگان شما سرعت می‌گیرند، توقف‌های برنامه ‌ریزی نشده و یا ترمزهای شدید یا شتاب‌گیری ناگهانی دارند را به شما هشدار ‌دهند.

این اقدامات نه تنها باعث هدر رفتن سوخت و افزایش هزینه برای شما می‌شود، بلکه می‌تواند خطرناک نیز باشد. با نظارت بر این رویدادها، می‌توانید به رانندگان خود کمک کنید تا عادات رانندگی بهتر و ایمن‌تری داشته باشند.


این مطلب را هم بخوانید: کاربرد GPS در برنامه ریزی شهری


نصب ردیاب جی پی اس (GPS) بر روی وسایل نقلیه و دارایی‎‌ها، به افزایش امنیت ناوگان شما کمک می‌کند. اگر وسیله نقلیه یا دارایی ناوگان شما به سرقت رفته یا مفقود شود، یک ردیاب جی پی اس (GPS) می‌تواند به شما کمک کند تا وسیله نقلیه یا دارایی دزدیده یا گم شده خود را سریع‌تر پیدا کرده و بازیابی کنید.  

دسته بندی ها:جی پی اسGPSردیاب

جدیدترین مقاله