logo
blog cover

هر آنچه را که باید در مورد شاخص‌های عملکرد کلیدی در سیستم لجستیک بدانید

12 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

این مقاله فهرستی از شاخص‌های عملکرد کلیدی ضروری در سیستم لجستیک را بر اساس دسته بندی ارائه می‌دهد. این راهنمای گام به گام به شما کمک می‌کند تا بتوانید سامانه لجستیک خود را با استفاده از شاخص‌های عملکرد کلیدی بهینه کنید.

 

لجستیک چیست؟


لجستیک فرآیند تهیه و حمل کالاها، خدمات و اطلاعات است. یک سیستم لجستیک، همه موارد را از خرید تا انبارداری تا تکمیل، حمل و نقل، تحویل و نحوه مدیریت منابع در هر یک از این مراحل را پوشش می‌دهد. این منابع ممکن است شامل افراد، مواد خام، محصولات و تجهیزاتی باشد که یک کسب‌وکار برای حفظ عملکرد خود روی آن حساب می‌کند.


مدیریت سیستم لجستیک چیست؟

 

مدیریت سیستم لجستیک؛ خرید، جابجایی و ذخیره سازی کالاها را کنترل می‌کند. این فرآیند از مبدا یک محصول شروع و به مقصد مصرف کننده ختم می‌شود. مدیریت سیستم لجستیک؛ همچنین شامل انجام سفارش و ادغام با سایر عملکردهای تجاری است.

 

هر آنچه را که باید در مورد شاخص‌های عملکرد کلیدی در سیستم لجستیک بدانید

 

شاخص‌های عملکرد کلیدی در لجستیک به چه معناست؟


شرکت‌ها از شاخص‌های عملکرد کلیدی در لجستیک، برای شناسایی مراحلی در رابطه با عملیات بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند، استفاده می‌کنند.

اهمیت نسبی شاخص‌های عملکرد کلیدی در لجستیک در صنعت‌های مختلف، متفاوت است.

پس جایگاه کسب و کار خود را در بخش صنعت خاص خودش مشخص کنید و شاخص‌های عملکرد کلیدی را انتخاب کنید؛ که نماینده آن بخش هستند.   

 

همچنین می‌توانید شاخص‌های عملکرد کلیدی را بر اساس هر مرحله در زنجیره تامین تجزیه کنید. در هر مرحله چند شاخص عملکرد کلیدی انتخاب کنید که  موقعیت شرکت شما در صنعت و پتانسیل بهبود در بخش خود را هدف قرار می‌دهد.

 

مراحل اندازه گیری شاخص‌های عملکرد کلیدی در سیستم لجستیک

 

سیستم لجستیک، رویه‌های این کار را به بخش‌هایی تقسیم می‌کند که می‌تواند به شما در بهینه‌سازی عملیات کمک کنند. به عنوان مثال، می توانید شاخص‌های عملکرد کلیدی مرتبط با مدیریت سفارش، عرضه، موجودی، توزیع و مدیریت حمل و نقل را اندازه گیری کنید تا راه‌هایی برای بهبود عملکرد ناوگان خود بیابید.


برای ایجاد یک سیستم لجستیک، با شاخص‌های عملکرد کلیدی شروع کنید که به سوالات زیر پاسخ می‌دهند:

 

  • درصد رد شدن مهلت‌های وعده داده شده چقدر است؟
  • ماهانه چند سفارش آسیب دیده به دست مشتریان رسیده است؟
  • مشتریان چند بار سفارش اشتباه دریافت کردند؟
  • اقلام خارج از انبار چگونه بر زمان انتظار مشتری تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا بخش حمل و نقل از ظرفیت حداکثری خود استفاده می‌کند ؟

 

در مورد چند معیار کلیدی که به این مسائل می‌پردازد و برای مدل کسب و کار شما منطقی به نظر می‌رسد، تصمیم بگیرید. کسب و کارهای جدید باید بر تسهیل تجربه منحصر به فرد مشتری و دریافت بازخورد از خریداران تمرکز کنند. شرکت‌ها در مرحله میانی؛ باید به رضایت مشتری، شناخت کسب و کار و درآمد ماهانه توجه کنند و سازمان ها نیز باید بر نرخ ریزش و هزینه در هر عملیات، تمرکز کنند.


این مطلب را هم بخوانید: از مزایای لجستیک در بهبود کسب و کار خود چه میدانید


فهرست شاخص‌های عملکرد کلیدی در سیستم لجستیک

 

هنگامی که شاخص‌های عملکرد کلیدی لجستیک خود را بر اساس هر مرحله سازماندهی می‌کنید، ممکن است مراحل کمی با هم همپوشانی داشته باشند، اما فعالیت‌های آن‌ها و نوع شاخص‌های کلیدی اینطور نیست.

به طور مثال معیارهای لجستیکی زیر متمایز هستند و نشان می‌دهند که شرکت شما تا چه اندازه در هر حوزه خوب عمل می‌کند. 

 

شاخص‌های عملکرد کلیدی مدیریت سفارش

شاخص‌های عملکرد کلیدی مدیریت سفارش، بر پردازش سفارشات و بازدهی آن‌ها تمرکز دارند که برای سیستم لجستیک معکوس، بسیار مهم هستند. این معیارها زمانی شروع به کار می‌کنند که مشتریان سفارشی را ثبت کنند.

 

شاخص‌های عملکرد کلیدی زمان ارسال

شاخص زمان ارسال مدت زمانی است که شرکت‌ها برای ارسال سفارش در تاریخ درخواستی یا قبل از آن نیاز دارند. این معیار برای میزان رضایت مشتری امر حیاتی است و سازمان‌ها اغلب آن را با شاخص‌های عملکرد کلیدی حمل و نقل به موقع، همراه می‌کنند.

 

شاخص‌های عملکرد کلیدی دقت سفارش

شاخص دقت سفارش، معیار سنجش موجودی و دقت انتخاب سفارش است. بدون دقت سفارش بالا، شرکت‌ها می‌توانند از کندی درمراحل  تولید یا فروش رنج ببرند و هزینه و زمان اضافی را صرف کنند.

 

شاخص‌های عملکرد کلیدی سفارش کامل

شاخص سفارش کامل که به عنوان نرخ سفارش مشتری کامل نیز  شناخته می‌شود، یک شاخص عملکرد کلیدی است که تعداد سفارش‌ها را بدون مشکل (آسیب، تاخیر یا عدم دقت) اندازه گیری می‌کند. این معیار، نوع دیگر ازشاخص عملکرد کلیدی است که رضایت مشتری را هدف قرار می‌دهد.

 

شاخص‌های عملکرد کلیدی سفارشات به موقع

این شاخص به‌ طور کامل نشان ‌دهنده تعداد محموله‌هایی است که بر اساس مقدار و زمان‌بندی مشخص‌شده و هنگام سفارش تحویل داده شده‌اند. این شاخص به طور معمول به عنوان یک معیار مشتری محور در نظر گرفته می شود، زیرا اندازه گیری می‌کند که مشتری چند وقت یکبار آنچه را که سفارش داده است؛ دریافت می‌کند.

 

شاخص‌های عملکرد کلیدی تعداد محموله‌ها

تعداد محموله‌ها، تعداد بارهایی است که شرکت شما در یک دوره معین ارسال کرده است. نگاهی به میانگین‌های این شاخص عملکرد کلیدی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا منابع خود را بهینه کنند و به اهداف مالی خود دست یابند.


شاخص‌های عملکرد کلیدی تامین

شاخص‌های عملکرد کلیدی تامین، معیارهایی هستند که بر چگونگی حرکت کالاهای نهایی در زنجیره تامین تمرکز می‌کنند. از این اندازه گیری‌ها، برای کمک به بهبود کارایی عملیات و رشد یک شرکت استفاده می‌شود. همچنین استفاده از این شاخص، برای توسعه انواع روش‌ها و روابط قابل قبول با سایر شرکای زنجیره تامین، مفید می‌باشد.  

 

نحوه تنظیم شاخص‌های عملکرد کلیدی در سیستم لجستیک

 

ابتدا با تعریف اهداف شرکت خود، شاخص‌های عملکرد کلیدی را در سیستم لجستیک خود تنظیم کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که برنامه‌ها هوشمند، خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع هستند. از اهداف، برای شناسایی اطلاعات مورد نیاز خود در شاخص‌های عملکرد کلیدی استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای عملیاتی شرکت خود را تنظیم کرده و فرصت‌های بهبود برای هر بخش را شناسایی کنید.

 

این مطلب را هم بخوانید: 10 شاخص لجستیک کلیدی؛ که باید در شرکت خود پیاده سازی کنید

دسته بندی ها:شاخص‌های عملکرد سیستم لجستیک

جدیدترین مقاله