logo
blog cover

10 شاخص لجستیک کلیدی که باید در شرکت خود پیاده سازی کنید

11 اسفند 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

در حال حاضر در فرآیندهای صورت گرفته در یک شرکت تجاری، روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری داده‌ها؛ با وجود به کار گیری انواع سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی که برای تسهیل مدیریت لجستیک ایجاد شده‌اند، وجود دارد. اما سوال اصلی این است؛ آیا از این داده‌ها به نفع تجارت خود استفاده می‌کنید؟

پاسخ به این سوال دقیقاً همان چیزی است که شاخص‌های لجستیکی برای آن به وجود آمده اند.   

 

شاخص لجستیک چیست؟


شاخص‌ لجیستیک، که به عنوان KPI نیز شناخته می‌شود، معیارهایی هستند که میزان عملکرد فرآیندهای اصلی اجرا شده توسط یک شرکت را اندازه‌گیری می‌کنند. یک شاخص لجستیک، بیشتر به این دلیل استفاده می‌شود که کارکنان یک سازمان بتوانند بهبودهای عملکردی مداومی را در رویه‌های خود اعمال کنند که در نهایت می‌تواند منجر به بهره‌وری و حاشیه سود بیشتری برای شرکت شود.

 

استفاده از شاخص لجستیک در عملیات یک شرکت


در حوزه لجستیک، استفاده از  شاخص‌های لجستیکی برای اندازه‌گیری میزان تولید، هزینه‌ها و کنترل کیفیت بسیار مهم هستند و داده‌های به‌دست‌آمده توسط این شاخص‌های لجستیکی، مستقیماً بر اثربخشی مدیریت لجستیک شرکت شما منعکس می‌شوند، زیرا به شما امکان می‌دهند به طور مداوم بر تمام معیارهای مرتبط با زنجیره تامین خود، نظارت داشته باشید.

 

اکنون ممکن است از خود بپرسید: «شاخص‌های کلیدی عملکرد لجستیک (KPI) که باید برای بهبود عملکرد شرکتم اندازه‌گیری کنم؛ چیست؟»، ما در این مقاله ضروری‌ترین آن‌ها را فهرست کرده‌ایم.


این مطلب را هم بخوانید: از مزایای لجستیک در بهبود کسب و کار خود چه می‌دانید


10 شاخص لجستیک کلیدی که باید در شرکت خود پیاده سازی کنید

 

 

1) دقت سفارش

 این شاخص لجستیک، تمام فرآیند را از زمان ثبت سفارش تا تحویل یک محموله نظارت می‌کند و یک گزینه ایده آل برای هر شرکت باربری است که به دنبال شناسایی الگوها و تصحیح مداوم خطاها؛ به منظور ایمن‌تر کردن فرآیندهای حمل و نقلی شرکت خود هستند.

 

2) درصد سفارشات تحویل داده شده

این شاخص لجستیک که به عنوان OTIF نیز شناخته می‌شود، درصد سفارشات تحویل داده شده در زمان تعیین شده را بدون هیچ مشکلی اندازه گیری می‌کند و یک گزینه ایده آل برای هر شرکت باربری است که متعهد به ارائه تحویل به موقع و ایمن کالاهاست.

 

3) زمان سررسید

این شاخص لجستیک، طول مدت فرآیندها وعملیات شرکت شما را از ابتدا تا انتها پیگیری می‌کند و گزینه ایده آل برای یک شرکت حمل و نقل است که میزان زمان صرف شده در هر مرحله از زنجیره تامین شرکت خود را بداند و استراتژی‌هایی را برای بهینه سازی این زمان شناسایی کند.

 

4) موجودی انبار

این شاخص لجستیک، میانگینی را بین خروجی‌های شرکت با موجودی آن کالا در انبار، انجام می‌دهد و گزینه ایده آل برای یک شرکت باربری است که خدمات انبارداری را به عنوان بخشی از خدمات لجستیکی خود ارائه می‌دهند.

 

5) هزینه‌های انبارداری

این شاخص لجستیک، هزینه‌های صورت گرفته و مربوط به بخش‌‌های مدیریت، تاسیسات و انبار شرکت شما را نظارت و اندازه‌گیری می‌کند.

 

6) اندازه گیری کیلومتر رفته یک کامیون

این شاخص لجستیک، کیلومتر رفته هر کامیون را اندازه گیری می‌کند، یعنی میانگین زمان صرف شده از زمان خروج کامیون برای جمع آوری، تحویل و بازگشت آن به شرکت شما و یک گزینه ایده آل برای شرکت‌هایی است که خدمات حمل و نقل جاده‌ای را ارائه می‌دهند.

 

7) میزان استفاده از ظرفیت بار یک وسیله نقلیه

این شاخص لجستیک، میزان استفاده از ظرفیت بار یک وسیله نقلیه را در حین حمل و نقل جاده‌ای یا یک کانتینر در حین حمل و نقل دریایی، اندازه گیری می‌کند و گزینه ایده آل برای شرکت‌های باربری است که این خدمات را ارائه می‌دهند.

 

8) بهره وری

این شاخص لجستیکی میزان فعالیت کارکنان شرکت شما از جهت (تعداد نیروی کار/ساعات کار/میزان بهره‌وری) را اندازه گیری می‌کند و گزینه ایده آل برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند یک دید کلی بهتری از عملکرد شرکت خود داشته باشند.

 

9) هزینه‌های حمل و نقل

این شاخص لجستیک، تمام هزینه‌های مربوط به هر عملیات لجستیکی انجام یافته توسط شرکت شما، از ثبت سفارش تا تحویل نهایی را اندازه گیری می‌کند. این شاخص لجستیک می‌تواند برای شرکت‌ها مفید باشد تا از میانگین میزان هزینه داده شده در هر محموله مطلع شوند و دیتاهای دقیقی را برای مشتریان خود ارسال کنند.

 

10) تعداد محموله‌ها

این شاخص لجستیک، میانگین تعداد محموله‌هایی را که شرکت شما در یک دوره زمانی مشخص (هفتگی/ماهانه/سالانه) جابجا می‌کند، ارزیابی کرده و گزینه ایده آل برای هر شرکت باربری است که به دنبال ایجاد تعادل مالی ثابت و تجزیه و تحلیل حاشیه سود خود بین درآمد و نتایج به دست آمده هستند.

 

علاوه بر این شاخص‌های لجستیکی که در بالا ذکر شد، شاخص‌های لجستیکی بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند عملکرد و بهره‌وری شرکت شما را در مقیاس کلی اندازه‌گیری کنند. با این حال، برای استفاده از شاخص‌های مناسب، اولین قدم این است که تعریف کنید چه نوع داده‌هایی را برای تجزیه و تحلیل  شرکت خود مرتبط می‌دانید تا فرآیندهای عملکردی تجارت خود را بهبود بخشید. شما به سادگی باید شاخص‌هایی را که این داده‌ها، در اختیار شما قرار می‌دهند، اتخاذ کنید. سپس، آماده خواهید بود تا مسائل عملیاتی را شناسایی کنید و استراتژی‌هایی ایجاد کنید که نه تنها آن‌ها را حل می کند، بلکه کل زنجیره تامین تجارت شما را بهینه می‌کند.


این مطلب را هم بخوانید: کاهش هزینه صنایع با نرم افزار لجستیک


چرا استفاده از شاخص‌های لجستیکی مهم هستند؟

 

استفاده از شاخص‌های لجستیکی، راهی برای شرکت‌ها برای مقایسه عملکرد خود با معیارهای استاندارد در صنعت خاص خود است. با ردیابی شاخص‌های لجستیکی، شرکت‌ها به داده‌های مهمی دسترسی دارند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا عملیات تجارت خود را بهبود بخشند. این داده‌ها؛ اشتباهات و نحوه رسیدگی به آن‌ها را نشان می‌دهد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.


به عنوان مثال، یک نمونه شاخص لجستیک مفید برای انبار، ارسال به موقع کالا است. این شاخص لجستیک، درصد محموله‌هایی را نشان می‌دهد که به موقع از انبار خارج شده اند. زیرا که همه محموله‌ها در بازه‌های زمانی فشرده باید ارسال شوند و ارسال‌های دیرهنگام می‌تواند به اعتماد مشتری شما آسیب برساند و به طور بالقوه برای یک تجارت هزینه داشته باشد.

در واقع اگر میزان ارسال‌های به موقع کمتر از معیار تعیین شده باشد، به مشکلات موجود در انبار اشاره می‌کند که شما با در دسترس داشتن این دیتاها، می‌توانید از مشکلات آگاهی پیدا کرده و برای برطرف کردن آن‌ها، راه حل‌هایی را ارائه بدهید.

 

این مطلب را هم بخوانید: لجستیک هوشمند و کاربردهای آن

دسته بندی ها:شاخص لجستیکباربریشاخص‌های لجستیکی

جدیدترین مقاله