logo
blog cover

بررسی 19 شاخص عملکردی لجستیک و معیارهای اساسی آن‌ها

14 آذر 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

این 19 شاخص عملکردی لجستیک؛ می تواند به کسب و کار شما در مدیریت هزینه‌ها و بهبود رضایت مشتریان کمک کند. این هزینه‌ها به بخش های حمل و نقل، توزیع، انبارداری و عملکرد لجستیک مربوط می‌شود. از این شاخص‌ها، برای شناسایی مشکلات و بهینه سازی فرآیندهای یک مجموعه استفاده می‌شود.

 

بررسی 19 شاخص عملکردی لجستیک و معیارهای اساسی آن‌ها

 

شاخص عملکردی لجستیک میانگین هزینه هر سفارش

میانگین هزینه هر سفارش؛ ترکیبی از تمام هزینه‌های پنهان و آشکار است. این شاخص عملکردی لجستیک، تعداد سفارش‌ها را با هزینه کل حمل و نقل مقایسه می‌کند. این اندازه‌ گیری می‌تواند به شناسایی سفارش‌هایی که هزینه‌های آن‌ها به‌طورغیرمعمول زیاد است، کمک کند.


شاخص عملکردی لجستیک میانگین هزینه هر حمل و نقل

این شاخص عملکردی لجستیک، میانگین هزینه‌های حمل و نقل در مقایسه با درآمد ناخالص ماهانه است و میزان هزینه‌ها را از زمان ثبت سفارش تا تحویل، اندازه گیری می‌کند و  شامل هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های پردازش سفارشات است که از بخش‌های مدیریت، حمل و نقل، موجودی و انبارداری تشکیل شده است.

توجه به این نکته ضروری است؛ زیرا هر ناوگان، حدود 8 درصد از درآمد ماهانه خود را صرف حمل و نقل می‌کند.

 

شاخص عملکردی لجستیک هزینه حمل و نقل به ازای هر واحد حمل شده

این شاخص عملکردی اجستیک، مجموع هزینه‌های حمل و نقل را بر تعداد واحدهای ارسال شده در یک دوره محاسبه می‌کند و اندازه ‌گیری مواردی مانند: میزان محموله و اطمینان از اینکه مقدار بار کم نیست را در نظر می‌گیرد؛ زیرا که شرکت‌ها، خواهان گرفتن بار کامل از کانتینرها هستند.


شاخص عملکردی لجستیک زمان حمل و نقل محموله به مقصد

این شاخص عملکردی لجستیک، مسافتی را که یک محموله، از زمانی که از مبدا تا به سمت مقصد طی می کند را مقایسه می‌کند.


شاخص عملکردی لجستیک گردش میزان موجودی

این شاخص عملکردی لجستیک، تعداد دفعاتی است که یک شرکت موجودی خود را در یک دوره می‌فروشد، را مشخص می‌کند. این معیار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا میزان گردش موجودی خود را رصد کنند.


شاخص عملکردی لجستیک ارسال به خارج از شبکه

محموله‌های خارج از شبکه، محموله های غیرمعمولی هستند که به دلیل اتمام موجودی سفارش داده می‌شوند. به همین دلیل این محموله‌ها ممکن است گران باشند و این شاخص عملکردی لجستیک، نسبت محموله‌های خارج از شبکه را با کل محموله‌ها مقایسه می‌کند.


این مطلب را هم بخوانید: انواع روش‌های ارسال در تجارت الکترونیک


شاخص عملکردی لجستیک تحویل نهایی به موقع

این شاخص عملکردی لجستیک، نسبت تعداد محصولات تحویل به موقع به مشتریان، در مقایسه با تعداد کل محصولات ارسال شده است و کارایی و عملکرد زنجیره تامین را در عملیات تحویل اندازه گیری می‌کند.  

 

شاخص عملکردی لجستیک تحویل به موقع دوره‌ای

این شاخص عملکردی لجستیک، تحویل به موقع تعداد باربریاست که در مقایسه با کل محموله‌های آن دوره انجام داده است. این معیار، عملکرد حامل را نشان می‌دهد و توجه به آن، رضایت مشتریان و کارایی ناوگان حمل و نقل را افزایش می‌دهد.

 

شاخص عملکردی لجستیک ارسال به‌ موقع

ارسال به‌ موقع، به معنای نزدیک شدن زمان وعده شرکت حامل برای  تحویل سفارش است و این شاخص عملکردی لجستیک، تعداد واحدهای ارسال شده به موقع را در مقایسه با تعداد واحدهای کلی ارسال شده در یک دوره را اندازه گیری می‌کند.  

 

شاخص عملکردی لجستیک ارسال برنامه‌ریزی نشده

محموله‌های برنامه‌ریزی نشده، تعداد محموله‌های سفارشی هستند که به زودی ارسال نمی‌شوند و شرکت هیچ برنامه‌ای برای ارسال این محصولات ندارد. این شاخص عملکردی لجستیک، تعداد محموله‌های برنامه ریزی نشده را در مقایسه با تعداد کل محموله‌ها ارائه می‌دهد.

 

شاخص عملکردی لجستیک دقت سفارش

این شاخص عملکردی لجستیک، میانگین تعداد سفارش‌هایی است که در مقایسه با تعداد کل سفارش‌های صرفا انتخاب ‌شده؛ برای یک دوره را اندازه گیری می‌کند و به بهبود فرآیند در انبارها کمک می‌کند.

 

شاخص عملکردی لجستیک دقت موجودی  

این شاخص عملکردی لجستیک، دقت موجودی در انبار را در مقایسه با آنچه در پایگاه داده انبار نشان می‌دهد را بررسی می‌کند. در واقغ این شاخص، اثربخشی روش‌های حسابداری شما را نشان می‌دهد.

 

شاخص عملکردی لجستیک مدت زمان ایجاد چرخه بار

این شاخص عملکردی لجستیک عبارت است از مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک محصول از ابتدا دریافت تا زمانی که کنار گذاشته شده و برای فروش آماده می شود را در مقایسه با تعداد کل محموله‌های دریافت شده ، نشان می‌دهد و معمولا بر حسب ساعت محاسبه می‎شود.

 

این مطلب را هم بخوانید: مزایای استفاده از سیستم تله ماتیک و ردیاب GPS


شاخص عملکردی لجستیک واحدهای پردازش شده در هر متر مربع

این شاخص عملکردی لجستیک، معیارهای توزیعی هستند که تعداد واحدها یا کالاهای پردازش شده را با فضای قابل استفاده انبار مقایسه می‌کنند.

 

شاخص عملکردی لجستیک میزان هزینه حمل و نقل

این شاخص عملکردی لجستیک، میزان هزینه حمل و نقل را در مقایسه با وزن آن ارائه می‌دهد. از این معیار، برای مقایسه هزینه حامل‌ها، فاکتو‌های هفتگی و محموله‌های فردی استفاده می‌شود.

 

شاخص عملکردی لجستیک تعداد محموله‌ها

این شاخص عملکردی لجستیک، یک معیار ساده است که ماهانه، تعداد محموله‌های یک شرکت را نشان می‌دهد. شرکت‌ها می‌توانند این شاخص را بر اساس منطقه، کشور یا نوع محصول تقسیم کنند. این شاخص، مجموع نوسانات فصلی را نشان می‌دهد و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا منابع را در طول سال آماده و به هر بخش تخصیص دهند.

 

شاخص عملکردی لجستیک زمان تحویل

این شاخص عملکردی لجستیک که به عنوان زمان چرخه سفارش نیز شناخته می‌شود، اندازه‌گیری بین زمانی که مشتری یک سفارش را درخواست می‌دهد تا زمانی که آن را دریافت می‌کند؛ است.

 

شاخص عملکردی لجستیک استفاده از ظرفیت

این شاخص عملکردی لجستیک به این معناست که یک شرکت چقدر از منابع و ظرفیت خود استفاده می کند. این منابع می‌تواند میزان تولید کالا یا ارائه خدمات حرفه‌ای باشد. این معیار، برای مدیریت نگهداری و ردیابی منابع ضروری است.

 

شاخص عملکردی لجستیک بهره وری

این شاخص عملکردی لجستیک نشان می‌دهد که ماشین‌ها، بخش‌ها و یا افراد یک شرکت چقدر خوب کار می کنند. اندازه‌ گیری و درک میزان بهره وری؛ به کسب و کارها کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کرده که می‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند.


این مطلب را هم بخوانید: نیک آوازه؛ سامانه هوشمند مدیریت ناوگان و مدیریت توزیع

دسته بندی ها:شاخص عملکردی لجستیک

جدیدترین مقاله