logo
blog cover

چالش‌ها مزایا و بهترین شیوه‌های بهبود لجستیک انبار

11 اسفند 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

برای تعریف لجستیک انبار، ابتدا باید معنای خود لجستیک را درک کنیم. در ساده‌ ترین عبارت ممکن، لجستیک را می‌توان به عنوان عاملی برای برنامه ریزی دقیق، سازماندهی، مدیریت و اجرای عملیات پیچیده تعریف کرد. در بسیاری از صنایع از جمله انبارداری؛ لجستیک به جریان کالاهای فیزیکی و اطلاعات نیز گسترش می‌یابد.

بنابراین لجستیک انبار؛ همه عوامل پیچیده و متنوع یک سازمان، عملیات و مدیریت مربوط به بخش انبارداری را در بر می‌گیرد که  شامل جریان حمل و نقل و دریافت موجودی فیزیکی و همچنین موارد دیگر از جمله گردآوری اطلاعات و میزان زمان هر عملیات است.

تدارکات انبار همچنین ممکن است به هر عامل دیگری از کنترل آفات انبار، تا جابجایی کالاهای آسیب دیده، تا سیاست های ایمنی، مدیریت منابع انسانی و تا بازگشت مشتری گسترش یابد. به عبارت دیگر، لجستیک انبار؛ شامل تمام سیاست‌ها، رویه‌ها و ابزارهای سازمانی لازم برای حفظ عملکرد انبار شما می‌شود.

 

چالش‌ها مزایا و بهترین شیوه‌های بهبود لجستیک انبار

 

چالش‌های لجستیک انبار


چالش‌های متداول لجستیک انبار؛ حول محور سازمان می‌چرخد: به عبارت ساده، چگونه می‌توانید کنترل دقیقی بر محیط به بزرگی یک انبار بدست آورید؟

با این حال، شما باید بتوانید محل دقیق یک کالای خاص و میزان موجودی آن، ناوگانی که یک ماده غذایی ظاهرا تاریخ مصرف گذشته را حمل کرده است، یا کامیونی که کالایی را که در حین حمل و نقل آسیب دیده را مشخص کنید. این کنترل‌ها برای عملیات روان و ایجاد درآمدهای بالا، بسیار مهم هستند و با این حال، بدون ابزارهای تخصصی، دستیابی به آن‌ها تقریباً غیرممکن است.

 

چالش‌های انبار؛ حتی عمیق‌تر از این نگرانی‌ها هستند و به مدیریت موجودی، مدیریت زنجیره تامین، کنترل هزینه‌ها، منابع انسانی، مدیریت ریسک و امنیت و سایر عوامل گسترش می‌یابند. بنابراین، چگونه می‌توانید به انعطاف ‌پذیری کافی برای ماندن در رقابت دست پیدا کنید؟ در حالی که پیشنهادات کافی برای راضی کردن مشتریان را حفظ کنید و همچنان کنترل‌ کافی برای محافظت از میزان درآمد خود را اعمال کنید؟ این‌ها سوالاتی است که امروزه انبارها با آن روبرو هستند.

 

چگونه لجستیک انبار را بهبود دهیم


خوشبختانه، شما ابزارهای مفید و فوق العاده قدرتمندی دارید که به شما کمک می کند نیازهای انبار خود، نیازهای کارکنان و انتظارات مشتریان خود را برآورده کنید.

سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبار (WMS) به شما بینشی بی‌درنگ در مورد انبارتان می‌دهد و شما و همه کارمندانتان را با ابزارهای لازم برای مدیریت موثر، کارآمد و سودآور انبار مجهز می‌کند.

در واقع، سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبار نه تنها راهی مطمئن برای بهبود لجستیک انبار است، بلکه استفاده از آن در بخش انبارداری ضروری است. بیش از انجام کنترل موجودی یک انبار، سیستم‌های مدیریت انبار؛ کنترل تمام لجستیک انبار از کنترل و مدیریت موجودی، تا انجام سفارش را در اختیار می‌گیرند.

امروزه بسیاری از سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبار از ابزارهای تلفن همراه استفاده می‍کنند، بنابراین مدیران و کارمندان انبار شما می‌توانند در حال حرکت، از طریق تلفن هوشمند، با سیستم مشورت کنند.  

 

سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبار جامع همچنین ابزارهای مدیریت سنتی را با سیستم های کنترل انبار (WCS) ترکیب می‌کند تا یک هم افزایی کل را برای بهبود تدارکات کلی انبار، از دریافت موجودی تا حمل و نقل ایجاد کند.


این مطلب را هم بخوانید: 10 شاخص لجستیک کلیدی؛ که باید در شرکت خود پیاده سازی کنید


مزایای لجستیک انبار

 

وقتی عملیات انبار شما بدون مشکل اجرا می شود؛ موجودی به درستی محاسبه می شود، کالای مناسب در زمان مناسب ارسال می‌شود، موجودی انبار در صورت نیاز دوباره پر می‌شود، خطاهای انتخابی کمتری رخ می‌دهد و وقتی همه افراد، فرآیندها و سیستم‌ها در جای خود قرار گیرند، انبار شما کارآمدتر عمل می‌کند، خطاها و مشکلات کمتری وجود دارد و همه این عوامل به معنای کسب حداکثر میزان درآمد برای شما است.

هنگامی که یک سیستم‌ پیشرفته مدیریت انبار را برای کنترل لجستیک انبار خود پیاده سازی می کنید، آن وفت:

 

  • از شمارش دقیق موجودی‌ها اطمینان حاصل می‌کنید:

بدانید چه مقدار موجودی دارید و مکان خاص آن در انبار را مشخص کنید.

 

  • تکمیل خودکار میزان موجودی کالاها را ایجاد کنید:

برای گرفتن سفارش بیشتر منتظر نمانید تا موجودی شما تمام شود. اجازه دهید سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبار شما زمانی که سطح موجودی کالا پایین می‌آید، موجودی آن را دوباره شارژ کند.

 

  • فضای انبار را به حداکثر برسانید:

برخی از سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبار؛ برای مرتب سازی فضای انبار استفاده می‌کنند و به این معنی است که شما به فضای کمتری برای کارگران نیاز خواهید داشت، که به نوبه خود به معنای به حداکثر رساندن فضای انبار شما برای ذخیره موجودی بیشتر است.


این مطلب را هم بخوانید: سامانه لجستیک چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟


سایر مزایای سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبار شامل برنامه ریزی بهتر برای میزان تقاضا، بهبود دید و شفافیت، قابلیت ردیابی کالاها، خطاهای انتخابی کمتر، فرآیندهای بهینه، تخصیص کارآمد نیروی کار و بهبود خدمات به مشتری می‌شود و همه این‌ها عواملی هستند که به کاهش هزینه‌های عملیاتی و درآمد بیشتر ختم می‌شوند و در نتیجه ملاحظات انبار، بر لجستیک انبار تأثیر می‌گذارد.

بدون شک، یک سیستم‌ پیشرفته مدیریت انبار توانمند؛ می تواند عملیات شما را متحول کند و لجستیک انبار شما را بهینه کند؛ زیرا که ملاحظات انبار، به شدت بر کارکرد عملیات‌های شما تأثیر می‌گذارد.

 

مدیران انبار و تا حدی همه کارکنان درگیر باید در استفاده از تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبار شما به خوبی آموزش دیده باشند. بخش حمل و نقل، پیمانکاران و  تامین کنندگان مرتبط باید با سیستم لجستیک انبار شما هماهنگ باشند. هر گونه تغییر در انبار مانند قفسه بندی جدید، بخش اضافه شده جدید و موارد مشابه دیگر باید در سیستم درج شود، در غیر این صورت مشکلات به سرعت ظاهر می شوند.

 

یک لجستیک انبار با نیازها، میزان موجودی، کارکنان شما و هر عامل دیگری که بر بخش انبار حاکم است؛ سازگار می‌شود.

در پایان، شما می‌توانید ابزارها و رویه‌هایی را برای کمک به اداره و کنترل لجستیک انبار خود پیاده‌ سازی کنید، همچنین داشتن یک عملیات روان به مراقبت، آموزش مناسب و سیاست‌های در حال تحول بستگی دارد.


این مطلب را هم بخوانید: انواع سیستم مدیریت لجستیک

دسته بندی ها:لجستیک انبار

جدیدترین مقاله