logo
blog cover

اینترنت اشیا چیست

5 اردیبهشت 1400
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

اینترنت تنها چند دهه است که وارد زندگی انسان‌ها شده اما در همین مدت کوتاه توانسته دنیای پیرامون ما را به شکلی تغییر بدهد که هرگز تصورش را نمی‌کردیم. درست زمانی که فکر می‌کنیم با تمام قابلیت‌های اینترنت آشنا شده‌ایم، این شبکه‌ی جهانی معجزه‌وار قابلیت جدیدی از خود به ما نشان می‌دهد و ما را غافلگیر ‌می‌سازد. اینترنت اشیا یکی از این غافلگیری‌ها است، اما اینکه اینترنت اشیا چیست و چطور کار می‌کند، سؤال هایی است که قصد داریم در این مطلب به طور خلاصه به آنها پاسخ بدهیم.


اینترنت اشیا چیست

اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها (Internet of Things | IoT) مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و اشیاهایی است که توسط تراشه‌ها و حسگرهایی به شبکه‌ی جهانی اینترنت متصل شده‌اند، اطلاعات به دست آمده از این حسگرها را بدون دخالت انسان روی اینترنت ذخیره می‌کنند و این داده‌ها را از این طریق با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

کمی تخصصی‌تر اگر بخواهیم بگوییم، برای داشتن اینترنت اشیا باید به هر دستگاه محاسباتی، ماشین مکانیکی یا دیجتال، اشیا، انسان و حیوانات تراشه یا حسگر منحصر‌به‌فردی اختصاص بدهیم و داده‌های به دست آمده از این تراشه‌ها را به شبکه‌ی اینترنت، بدون نیاز به تعامل انسان به انسان یا انسان با کامپیوتر منتقل کنیم.  

امروزه به لطف وجود تراشه‌ها و حسگرهای ارزان کامپیوتری و گسترش اینترنت، می‌توان به راحتی شبکه‌ی بزرگی از اینترنت اشیا ایجاد کرد و روزبه‌روز بر تعداد دستگاه‌های متصل به آن از یک لامپ در خانه گرفته تا جت‌های بزرگ، افزود. اتصال اشیا به یک تراشه، آن‌ها را به وسیله‌ای هوشمند تبدیل می‌کند و اتصال این وسیله‌های هوشمند به اینترنت، به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا بتوانند در لحظه با یکدیگر در ارتباط باشند و داده‌های‌شان را بدون دخالت و نظارت انسان با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به این طریق دنیای پیرامون ما رو به هوشمندتر شدن و واکنش گراتر شدن می‌رود و در نهایت جهان دیجیتال و جهان فیزیکی روزی با هم ادغام می‌شود.




ایده‌ی اینترنت اشیا از زبان ایده‌پرداز آن

نخستین بار ایده‌ی اینترنت اشیا توسط کوین اشتون در سال 1999 مطرح شد و او در سال 2009 این ایده را در ژونالی علمی به این صورت شرح داد:

"فکر کنید کامپیوترهایی داریم که همه چیز را درباره‌ی اشیا پیرامون ما می‌دانند، آن هم از طریق اطلاعاتی که بدون کمک ما آن را جمع‌آوری کرده‌اند. این اطلاعات دخیره شده در کامپیوترها به ما اجازه می‌دهد همه چیز را پیگیری و شمارش کنیم و جلوی مقدار قابل توجهی ضایعات، زیان و هزینه‌ را بگیریم. ما از طریق تحلیل اطلاعات موجود در این کامپیوترها، می‌توانیم بدانیم این اشیا چه زمانی به جایگزینی، تعمیر یا یادآوری نیاز دارند و آیا در طول زمان رو به بهتر شدن رفته‌اند یا خیر. در نهایت می‌توانیم کامپیوترها و سیستم‌هایمان را طوری تقویت کنیم تا بتوانند از طریق این اطلاعات جمع‌آوری شده، خودشان جهان را ببینند، بشنوند و ببویند."


چه دستگاه‌هایی را می‌توان به اینترنت اشیا مجهز کرد

اینترنت اشیا بیشتر برای دستگاه‌هایی کاربرد دارد که در حالت عادی امکان اتصال آن‌ها به اینترنت وجود ندارد (مثلا لامپ به خودی خود دارای درگاهی برای اتصال به اینترنت نیست). همچنین معمولاً دستگاه‌هایی را برای اتصال به شبکه‌ی اینترنت اشیا انتخاب می‌کنند که بتوانند با دیگر اشیای متصل به اینترنت تعامل داشته باشند، جدا از دخالت انسان‌ها یک شبکه‌ی هوشمند ایجاد کنند و بشود آن‌ها را با استفاده از اینترنت کنترل کرد. مانند بسیاری از اشیای داخل خانه، از یخچال و تلویزیون و لامپ گرفته تا ترموستات و ساعت و سیستم قفل مرکزی که می‌توانند در کنار هم یک شبکه‌ی اینترنت اشیا بسازند.



مثال‌هایی از اینترنت اشیا

تقریباً هر چیزی می‌تواند تبدیل یه یک دستگاه اینترنت اشیا بشود، از دستگاه‌هایی مانند ایمپلنت نظارت بر قلب و فرستنده‌ی زیست تراشه که روی حیوانات مزرعه کار گذاشته می‌شود، بگیرید تا خودروهای خودران و دستگاه‌های تجزیه و تحلیل دی ان ای. گستره‌ی مثال‌هایی که برای اینترنت اشیا می‌توان آورد، بسیار وسیع و پایان ناپذیر است.

حتی می‌توان یک قدم به عقب برداشت و تصویر بزرگ‌تری از مفهوم اینترنت اشیا را دید، از خانه‌ها و انبارهای هوشمند گرفته تا فرودگاه‌ها و شهرهای هوشمند، که در هر کدام از آن‌ها اشیا و دستگاه‌های مختلف به طور منظم و پیوسته از طریق اینترنت در حال اشتراک‌گذاری اطلاعات با یکدیگر هستند، از راه دور کنترل و نظارت می‌شوند و آینده را برای ما به ارمغان می‌آورند. 



کاربردهای اینترنت اشیا

اگر به درستی از مفهوم اینترنت اشیا استفاده شود می توانیم کارکردهای زیادی را برای آن متصور شویم که از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  •  مدیریت حوادث طبیعی با اینترنت اشیا: از طریق جمع‌آوری داده‌های مربوط به مکان‌های حادثه‌خیز و تجزیه و تحلیل این داده‌ها تا در زمان مناسب، هشدارهای مربوط به فاجعه زودتر به مردم و مسئولان اعلام شود.


  • بهداشت و درمان بهتر با اینترنت اشیا: از طریق ارسال علائم حیاتی بیماران به طور مستمر به پزشکان و پایش سلامت آن‌ها از راه دور


  • کشاورزی هوشمند با اینترنت اشیا: از طریق آبیاری زمین‌های کشاورزی از راه دور به صورت علمی و نظارت مداوم بر شرایط موجود در زمین‌های کشاورزی


  • مدیریت هوشمند انرژی با اینترنت اشیا: از طریق شبکه‌های هوشمند انرژی که باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی، توزیع مؤثر برق و کاهش قطعی می‌شود.


  • کنترل آلودگی با اینترنت اشیا: از طریق نظارت مداوم بر کیفیت هوا و آب


در انتها

با یکی از مفاهیم بسیار جذاب دنیای پیش رو آشنا شدیم و به طور مختصر به سؤال اینترنت اشیا چیست پاسخ دادیم. اگر مدیریت درستی بر این مفهوم و سیستم داشته باشیم، می‌توانیم با استفاده از اینترنت اشیا دنیای بهتری را برای آیندگان ایجاد کنیم. نظر شما درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از اینترنت اشیا چیست؟ چه کاربردهای دیگری برای اینترنت اشیا به ذهن شما می‌رسد؟ دیدگاه‌های‌تان را با ما و دیگر دوستان در همین صفحه به اشتراک بگذارید.

دسته بندی ها:اینترنت اشیااینترنت اشیا چیستتعریف اینترنت اشیاIOTIOT چیستاینترنت چیزها

جدیدترین مقاله