بک لینک چیست

بک لینک چیست
مهدیه اکبری پارسا
تاریخ انتشار: 1400/02/05 17:32

تخصص ما در این زمینه هاست

Logistic & Fleet Management

لجستیک و مدیریت ناوگان

Enterprise Asset Management

مدیریت دارایی های سازمانی

Customer Relationship Management

سیستم ارتباط با مشتری

Enterprise Resource Planning

سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

Human Resources Management

مدیریت منابع انسانی

Learning Management System

سیستم مدیریت یادگیری

Tender System

سیستم مناقصات

Supplier System

سیستم تامین کنندگان

دنیای وب به سرعت در حال پیشرفت است و تولید لحظه‌ای وبسایت‌ها و صفحه‌های مجازی در این جهان گسترده، کار رقابت را برای فعالان در این حوزه هر لحظه سخت‌تر می‌کند. در این میان شیوه‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان روند انجام کار و شناخته شدن توسط موتورهای جست‌و‌جو و کاربرها را سریع‌تر و با استفاده از تکنیک‌هایی توجه موتورهای جست‌وجو را به وبسایت خود جلب کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از بک لینک است که اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند کمک زیادی به شناخته شدن شما توسط موتورهای جست‌وجو بکند. همراه باشید تا بدانیم بک لینک چیست ، چه انواعی دارد و چطور می‌تواند روی بهبود سئوی یک وبسایت اثر بگذارد.  


بک لینک چیست

بک لینک واژه‌ای نام آشنا در حوزه‌ی سئو و محتواست و به فرایند دریافت لینک از دیگر سایت‌ها یا صفحات اینترنتی برای سایت مورد نظر شما و ایجاد یک پیوند بین این دو از طریق یک لینک مشخص اشاره دارد. این لینک‌ها می‌توانند روی متن‌ها یا تصاویر انتخابی قرار بگیرند تا با کلیک روی آن‌ها، به صفحه‌ی دیگری در اینترنت انتقال پیدا کنید. از بک لینک‌ها به عنوان لینک ورودی یا لینک مرزی نیز نام می‌برند و یکی از تکنیک‌های مؤثر در بهبود سئوی یک وبسایت است.


تأثیر بک لینک روی سئو

بیشترین تأثیری که استفاده از بک لینک می‌تواند روی یک وبسایت بگذارد، افزایش رتبه‌ی آن در صفحات نتایج جستجو در گوگل است. البته عوامل متعدد دیگری نیز برای محاسبه‌ی رتبه‌ی یک وبسایت در گوگل دخیل است اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری روی بک لینک‌ها، می‌تواند تأثیر زیادی روی جایگاه یک وبسایت در موتورهای جست‌وجو داشته باشد. با وجود اینکه هنوز میزان اثرگذاری استفاده از بک لینک در رتبه‌بندی سایت‌ها مشخص نشده است اما استفاده‌ی درست از تکنیک بک لینک دهی، می‌تواند اعتبار زیادی به دامین آتوریتی یک وبسایت بدهد و از این طریق توجه موتورهای جست‌وجو را به وبسایت هدف جلب کند و اعتبار آن را نزد این موتورهای جست‌وجو بالا ببرد.

زمانی که از بک لینک برای وبسایت خود استفاده می‌کنید، در حقیقت این سیگنال را به گوگل می‌دهید که دیگر وبسایت‌ها و کسب‌وکارها به محتوای تولیدی وبسایت من اعتماد کرده‌اند و از طریق محتوای وبسایت من می‌توانند به آنچه در جست‌وجوی آن هستند برسند. بک لینک سازی البته باید با مهارت و به طور طبیعی در وبسایت شما ایجاد شود، چرا که اگر گوگل متوجه شود شما از راه‌های مصنوعی در حال بک لینک سازی هستید، شما را جریمه می‌کند و رتبه‌ی سایت شما را کاهش می‌دهد. همچنین کیفیت بک لینک‌ها نیز برای گوگل اهمیت بسیاری دارد، به طوری که برای بک لینک‌های کم اما باکیفیت نسبت به بک لینک‌های زیاد اما بی‌کیفیت ارزش بیشتری قائل می‌شود.

به طور کلی بک لینک‌ها به این دلایل اهمیت زیادی برای هر وبسایتی دارند:

1- گوگل از طریق بک لینک در اینترنت به پیش می‌رود و مسیر حرکتی خود را تعیین می‌کند. ربات‌های گوگل با استفاده از لینک‌های قرار داده شده در صفحات، بین وبسایت‌ها می‌خزند و آن‌ها را ایندکس می‌کنند.

2- همان‌طور که گفتیم وجود بک لینک می‌تواند برای وبسایت شما شهرت، اعتبار، اقتدار و اعتماد به ارمغان بیاورد. گوگل با استفاده از کمیت و کیفیت بک لینک‌های موجود در وبسایت شما به هر کدام از این فاکتورها اندازه‌ای تخصیص می‌دهد. هر چقدر سایت‌های بیشتر و البته معتبرترِی به صفحات وبسایت شما لینک بدهند، شانس‌تان برای به دست آوردن یک رتبه‌ی بهتر در گوگل بیشتر می‌شود.

3- گوگل از طریق بک لینک‌ها می‌تواند متوجه شود بین وبسایت شما و سایت‌های دیگر چه ارتباطی وجود دارد. معمولا وبسایت‌هایی که از نظر محتوایی یا کارکردی شبیه به هم هستند، به هم لینک می‌دهند.

4- با استفاده از انکرتکست‌ها (متنی که با استفاده از آن به سایت دیگری لینک می‌شوید، در پایین بیشتر توضیح می‌دهیم)، گوگل می‌تواند متوجه شود که چه مقصدی را در پیش بگیرد و چه مخاطبی را روانه‌ی سایت شما کند. 



لینک‌سازی داخلی و خارجی

لینک‌هایی که در هر صفحه داده می‌شود، می‌تواند دو شکل لینک‌سازی داخلی و خارجی داشته باشد. لینک‌سازی داخلی به معنی بک لینک دهی میان صفحات یک وبسایت است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک صفحه از یک وبسایت به صفحه‌ای دیگر از همان وبسایت لینک می‌شود.

لینک‌سازی خارجی نیز فرایندی است که در آن از یک صفحه‌ی وبسایت، لینکی به صفحه‌ی یک وبسایت دیگر داده ‌می‌شود.


انواع لینک

زمانی که یک لینک ایجاد می‌کنید باید شناسه‌ای (Attribute) برای آن درنظر بگیرید تا از طریق آن گوگل متوجه شود با چه نوع لینکی سروکار دارد. بر این اساس از سال 2019، چهار نوع لینک ایجاد شده‌ است که در هر لینک دهی باید یکی از این گزینه‌ها انتخاب شود.

لینک فالو یا دو فالو | Dofollow: به لینک‌هایی گفته می‌شود که موتورجست‌وجوی گوگل به دنبال آن می‌رود و از طریق آن وارد صفحه‌ی مقصد می‌شود. لینک‌های فالو بیشترین میزان تأثیر و اهمیت را دارند و در رپورتاژها از این نوع شناسه برای بک لینک‌ها استفاده می‌شود.

لینک نوفالو | Nofollow: لینک‌هایی هستند که موتور جست‌وجو دنباله‌ی آن را نمی‌گیرد و با دیدن این شناسه، آن‌ها را رها می‌کند.

لینک تولیدی توسط کاربر | USG: این لینک‌ها توسط کاربران در بخش نظرات سایت‌ها یا فروم‌ها گذاشته می‌شوند.

لینک اسپانسری | Sponsored: لینک‌های اسپانسری لینک‌هایی هستند که یک وبسایت در ازای گرفتن هزینه، آن را در سایت خود قرار می‌دهد. بهتر است اگر برای خرید بک لینک هزینه‌ای پرداخت می‌کنید، از سایت لینک دهنده بخواهید در کنار شناسه‌ی اسپانسری، از شناسه‌ی فالو نیز برای بک لینک‌ها استفاده کنند.


متن لینک‌شده یا انکرتکست

متن لینک‌شده یا انکرتکست (Anchor Text) همان متنی است که لینک روی آن قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، جمله‌ی "برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید" را در نظر بگیرید؛ کلمه‌ی "اینجا" در این عبارت همان متن لینک‌شده یا انکرتکست محسوب می‌شود. امروزه انکر‌تکست‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند و گوگل از طریق واژه یا عبارتی که برای آن انتخاب می‌کنید، متوجه می‌شود که به سمت چه هدف و مقصدی باید برود و چه اعتباری باید به صفحه‌ی موردنظر شما بدهد.

فکر کنید سایتی دارید که یکی از زمینه‌های فعالیتی آن "خرید ملک" است، اگر انکرتکست‌هایی که برای دادن بک لینک در وبسایت‌های دیگر ایجاد می‌کنید، منطبق با مفهوم خرید ملک باشد، در این صورت گوگل زمانی که کاربر درباره‌ی خرید ملک سرچ می‌کند سایت شما را به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی نشان می‌دهد و جایگاه بهتری در صفحه‌ی نتایج به وبسایت شما اختصاص می‌دهد. ولی اگر عبارت انکرتکست شما مرتبط با این حوزه نباشد، در این صورت ممکن است آن بک لینک چندان به چشم گوگل نیاید.

البته توجه کنید که افراط در استفاده از انکرتکست‌ها با عبارت هدف، ممکن است شما را با جریمه‌ی گوگل مواجه کند. به طور کلی، لینک‌سازی برای یک وبسایت کار حساسی است و باید توسط یک سئوکار ماهر و حرفه‌ای انجام شود؛ چرا که اشتباه در انجام این کار می‌تواند شما را با جریمه‌های سخت گوگل روبرو کند.


روش‌های ایجاد بک لینک

تا به اینجا با بک لینک و انواع آن آشنا شدیم و به سؤال بک لینک چیست پاسخ دادیم. حالا نوبت آن است بدانیم کجا و چطور می‌توانیم بک لینک بسازیم.


بک لینک در رپرتاژ

رپرتاژ نوعی آگهی یا مقاله‌ی خبری است که به معرفی یک موضوع خاص می‌پردازد و در یک وبسایت معتبر به غیر از وبسایت شما منتشر می‌شود. در متن هر رپرتاژ می‌توان 3 تا 5 عدد لینک انتخابی قرار داد تا به عنوان بک لینک برای وبسایت شما عمل کنند. استفاده از رپرتاژ برای بک لینک گرفتن، یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار است.

برای آشنایی بیشتر با این نوع مقاله نویسی، می‌توانید از مطلب رپرتاژ آگهی چیست کمک بگیرید.

لینک دادن در بخش نظرات

گذاشتن لینک در بخش نظرات یکی دیگر از روش‌هایی است که برای بک لینک دهی استفاده می‌شود. برخی صفحه‌ها و وبسایت‌ها هنوز اجازه می‌دهند که در بخش نظرات، لینک وبسایت یا صفحه‌ی مورد نظر خود را قرار بدهید و به معرفی مقاله یا وبسایت خود بپردازید. البته برخی از وبسایت‌ها نیز لینک‌های قرارداده شده در بخش کامنت‌ها را پاک می کنند. به طور کلی استفاده از این روش چندان توصیه نمی‌شود.

ساخت یک وبلاگ یا وبسایت دیگر

یکی از روش‌های بک لینک دهی، ساخت یک وبلاگ و وبسایت دیگر و لینک دهی از طریق صفحات آن، به وبسایت اصلی است. برای انجام این کار باید برای وبلاگ یا وبسایت دومی انواع محتوای سئو شده و مفید تولید کنید و از صفحات آن به وبسایت اصلی خود بک لینک بدهید. البته اگر محتوای مفید برای وبسایت پشتیبان خود نداشته باشید یا به تعداد زیاد از طریق آن بک لینک دهی کنید، گوگل ممکن است به وبسایت اصلی شما شک کند و آن را جریمه سازد.

لینک دهی در هدر، فوتر، منو یا ستون‌های یک وبسایت

در هر سایتی بخش‌های ثابتی مانند هدر، فوتر و ستون‌های کناری به چشم می‌خورد که معمولاً در تمام صفحات سایت یکسان هستند و می‌توان داخل هر کدام از این بخش‌ها لینک دهی انجام داد. اگر در این بخش‌ها لینک‌سازی انجام شود، آن وقت به تعداد صفحات هر سایت، بک لینک ایجاد می‌شود. استفاده از این روش می‌تواند مؤثر باشد اما به دقت و مهارت زیادی برای انتخاب کلمه کلیدی‌های هدف یا ایجاد تنوع کافی در بک لینک‌ها نیاز دارد.

بک لینک دهی در شبکه‌های اجتماعی و پروفایل‌ها

هر شبکه‌ی اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکداین، پینترست و غیره می‌تواند در فضای مجازی به عنوان مکانی برای لینک دادن درنظر گرفته شوند. هر اندازه شبکه‌های اجتماعی شما فعال‌تر باشند و دنبال‌کننده‌های بیشتری داشته باشند، بک لینک‌هایی که از طریق آن‌ها به سایت شما داده می‌شود، اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

همچنین بخش پروفایل هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند به عنوان محلی برای بک لینک دادن مورد استفاده قرار بگیرند. شما می‌توانید آدرس وبسایت‌تان را در پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود قرار بدهید و با قوی‌تر کردن این شبکه‌ها، اعتبار بیشتری به دامنه‌ی سایت‌تان ببخشید.

مزرعه لینک یا لینک فارم

در این روش مدیر چند سایت با هم توافق می‌کنند که به وبسایت‌های یکدیگر لینک بدهند. ممکن است برخی صاحبان وبسایت نیز با هدف لینک‌سازی برای سایت اصلی خود، ده‌ها وبسایت فرعی ایجاد کنند. استفاده از این روش‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و در صورتی که گوگل متوجه این روش شما بشود، به شدت سایت اصلی شما را جریمه می‌کند. این نوع لینک‌سازی یکی از روش‌هایی است که در تکنیک سئوی کلاه سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، که برای آشنایی بیشتر با آن می توانید به مطلب انواع سئو مراجعه کنید.

فروم‌ها و صفحه‌های پرسش و پاسخ

فروم‌ها و صفحه‌های پرسش و پاسخ، محل مناسبی برای لینک دهی محسوب می‌شوند. با حضور فعال در این نوع صفحات و پاسخ به سؤالات کاربران، می‌توانید خود را به عنوان یک منبع معتبر و شناخته‌شده مطرح کنید و هر زمان که سؤال یا موضوعی مرتبط با وبسایت شما پیش آمد، در این صفحه‌ها به مطالب وبسایت هدف خود لینک بدهید.

لینک‌سازی در ویکی پدیا

حتماً همه‌ی شما با ویکی پدیا آشنا هستید و می‌دانید که این وبسایت می‌تواند مرجع بسیار معتبری برای لینک دهی به حساب بیاید. اگر بتوانید راهی پیدا کنید که یکی از مقاله‌های ویکی پدیا به وبسایت شما لینک بدهد، برد کرده‌اید. البته این کار نیازمند این است که مطالب بسیار معتبر و باکیفیتی در وبسایت خود داشته باشید تا نویسنده‌ها و ویراستاران ویکی پدیا به سایت شما ارجاع بدهند.

روش دیگر این است که برای موضوع‌هایی که هنوز در ویکی پدیا درباره‌ی آن مطلبی نوشته نشده، صفحه‌ای ایجاد کنید، مطلبی بنویسید و آن مطلب را به وبسایت خود ارجاع بدهید. البته این روش زمان‌بر است و باید بدانید انتشار هر مطلبی در ویکی پدیا نیاز به تآیید ویراستاران آن دارد. پس حتماً از قبل، از کیفیت مطالب وبسایت خود مطمئن باشید و سپس به سراغ این روش بروید.


چقدر طول می‌کشد تا بک لینک اثر کند

به طور کلی نمی‌توان یک زمان‌بندی دقیق برای اثرگذاری بک لینک‌ها ارائه داد؛ اما به طور میانگین اگر لینک دهی شما به شکل اصولی انجام شده باشد، در حدود یک ماه بعد می‌توان نشانه‌های اثرگذاری آن را در موتورهای جست‌وجو دید. البته ممکن است مدت اثرگذاری یک بک لینک از یک ماه نیز بیشتر طول بکشد، پس نیازی نیست که درست بعد از یک ماه به سراغ بک لینک‌های خود بروید و در آن‌ها تغییراتی ایجاد کنید.


چطور رد بک لینک‌هایی که داده‌ایم را بگیریم

اگر وبسایتی دارید و می‌خواهید بدانید بک لینک‌هایی که داده‌اید در چه ضعیتی قرار دارند، می‌توانید از ابزار سرچ کنسول گوگل و بخش لینک‌ها (Links) در آن کمک بگیرید. همچنین سرویس‌های ahreh، moz و SEMrush ابزارهایی دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به بررسی وضعیت بک لینک‌های وبسایت خود بپردازید.


در انتها

با تعریف بک لینک آشنا شدیم و دانستیم بک لینک چیست و چطور استفاده از آن می‌تواند روی سئوی سایت اثر بگذارید. البته مباحث مربوط به بک لینک بسیار گسترده است و به همین دلیل قصد داریم در مطالب دیگری باز هم به سراغ این تکنیک شناخته‌شده و محبوب سئو برویم. منتظرمان باشید.


بک لینک چیست بک لینک تعریف بک لینک
© تمامی حقوق مادی و معنوی این آثار برای نیک آوازه محفوظ می باشد.