logo
blog cover

مدیریت ناوگان حمل و نقل

5 اردیبهشت 1400
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

یکی از رو‌ش‌هایی که هر سازمانی می‌تواند برای بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بالابردن کارایی خود انجام دهد، مدیریت منابع موجود در سازمان است. از منابع مهمی که سازمان‌ها و اداره‌های بزرگ یا حتی برخی واحدهای کسب‌وکاری کوچک با آن سروکار دارند، سیستم حمل‌ و نقلی آن‌ها است. بهبود و سازماندهی این بخش به طرز قابل توجهی می‌تواند بهره‌وری یک سازمان را بالا ببرد و کارایی آن را در بخش‌های مختلف، بهبود ببخشد. این کار از طریق یک ایجاد و اجرای یک سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل به راحتی و به خوبی انجام می‌شود. همراه باشید تا بدانیم سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست، چطور کار می‌کند و بیشتر در چه نوع کسب‌وکارها یا سازمان‌هایی کاربرد دارد.


مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست

مدیریت ناوگان حمل‌ و نقل همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، به بهینه‌سازی، مدیریت، کنترل و نظارت بر مجموعه ناوگان حمل و نقلی یک سازمان اشاره دارد. بزرگی و تنوع ناوگان می‌تواند شامل کشتی‌های بزرگ باری، کامیون‌های حمل بار، خودروهای اداری، تجهیزات ساختمانی و حتی افراد سازمان را در بر بگیرد. مدیریت ناوگان به این منظور در سازمان انجام می‌شود که بتواند نظارت لحظه‌ای روی عملکرد ناوگان حمل و نقل داشته باشد و با کنترل، ردیابی و تحت نظر داشتن هر یک از اجزای ناوگان، بهره‌وری و کارایی سازمان را بهبود ببخشد.

نظارت، مدیریت و بررسی در سیستم‌های مدیریت ناوگان حمل و نقل، بخش‌های بسیار متعددی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تعمیر و نگهداری از وسایل نقلیه، مدیریت تصادف‌ها، مدیریت لیزینگ یا اجاره‌ی خودرو، مدیریت سوخت، مدیریت سرعت، بررسی نحوه‌ی رانندگی راننده‌ها، بررسی ورود به نقاط ممنوعه و خروج از آن‌ها، روشن و خاموش‌ شدن خودرو، بررسی مسافت‌های طی‌شده توسط خودرو، باز شدن در، سرقت باطری خودرو و غیره اشاره کرد. بررسی تمام این عوامل و مدیریت و کنترل آن‌ها باعث می‌شود، سازمانی بهره‌ور، کارآ و چابک داشته باشید و از هدررفت منابع سازمان‌تان جلوگیری کنید.

برای اینکه این کار به درستی انجام شود و مدیریت آن آسان‌تر صورت بگیرد، می توان‌سیستم‌هایی را به شکل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سازمان پیاده‌سازی کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.


سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل

هر سیستم مدیریت ناوگان، دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد.


سخت‌افزار یا ردیاب مخصوص

سخت‌افزاری که درون هر یک از اجزای ناوگان قرار می‌گیرد، نوعی ردیاب است و مخصوص این کار طراحی و ساخته شده است. این ردیاب‌ها به یک سیم‌کارت مجهزند و از طریق سیستم ماهواره‌ای GPS، اطلاعات هر بخش از ناوگان را چه به صورت آفلاین و چه به صورت آنلاین برای نرم‌افزاری که آن را دریافت می‌کند، می‌فرستند. به این صورت یک سازمان می‌تواند در لحظه از موقعیت ناوگان خود باخبر شود و به امکانات کنترلی مانند تعیین محدوده‌ی مشخص جغرافیایی، خاموش و روشن کردن وسیله نقلیه، ریموت گوشی و غیره دسترسی پیدا کند


نرم‌افزار مدیریت ناوگان

بخش نرم‌افزاری این سیستم، روی یک سرور پرقدرت اجرا می‌شود و تمام اطلاعات مخابره شده از دستگاه‌های ردیاب را دریافت می‌کند. این نرم‌افزار که می‌توان آن به صورت اختصاصی برای هر سازمانی طراحی کرد، با جمع‌آوری اطلاعات به دست آمده، آن‌ها را تحلیل و پردازش می‌کند؛ سپس نتایج تحلیل خود را به صورت اعداد، ارقام و نمودار در بخش مدیریت به شما نشان می‌دهد. این سیستم را می‌توان به صورت اپلیکیشن روی موبایل یا سامانه تحت وب سفارش داد و از این طریق به بررسی اطلاعات موجود در آن پرداخت.

نرم‌افزارهای سیستم مدیریت ناوگان این امکان را به سازمان‌ها می‌دهند تا از طریق مسیریابی بهینه، تلاش برای داشتن رانندگی ایمن، بهبود رفتار راننده، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، ردیابی وسایل سرقت شده و دیگر موارد، حداکثر استفاده را از وسایل تحت نظر خود را داشته باشند.


مزیت‌های استفاده از سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل

با راه‌اندازی یک سیستم مدیریت ناوگان در سازمان خود، می‌توانید در نهایت سازمانی کارآمد با بهره‌وری بالا و انعطاف‌پذیری زیاد داشته باشید. از جمله‌ دیگر مهم‌ترین مزیت‌های یک سیستم مدیریت ناوگان می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:


·      نظارت و کنترل به صورت لحظه‌ای

·      افزایش تولید 

·      کنترل رفتار رانندگان

·      افزایش بهره‌وری و کارایی

·      مدیریت بهتر شکایات 

·      مدیریت بهینه هزینه‌ها

·      افزایش ایمنی

·      مدیریت سوخت و انرژی


کاربردهای سیستم مدیریت ناوگان

از سیستم مدیریت ناوگان می‌توان در کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلفی استفاده کرد که به بررسی تعدادی از مهم‌ترین‌های آن‌ها می‌پردازیم.


کارخانه‌ها

از سیستم مدیریت ناوگان می‌توانید برای کنترل و نظارت روی خودروها و کامیون‌های موجود در کارخانه استفاده کنید. آگاهی از مبدأ و مقصد، مسیرهای طی‌شده توسط این خودروها و مدت زمانی که در حرکت هستند، می‌تواند به سازمان شما کمک کند دست به بهینه‌سازی مسیر و کاهش هزینه‌ها و انرژی بزنید.

استفاده از این سیستم برای کارخانه‌هایی که از کامیون‌های یخچال‌دار برای جابه‌جایی مواد فاسدشدنی استفاده می‌کنند یا وسایل نقلیه‌ای دارند که باید مواد اولیه یا محصول تولیدی را در زمان مشخصی به مکان مشخصی برسانند، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.


سازمان‌ها و ادارات

اکثر سازمان‌ها و اداره‌های شهری، استانی و کشوری برای انجام کارهای روزمره و ماموریت‌های خود، از تعداد زیادی خودرو و وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، که این مضوع باعث می‌شود وجود یک سیستم مدیریت ناوگان برای سازمان آن‌ها ضرورت داشته باشد. به عنوان مثال، بیمارستان‌ها اگر بتوانند با استفاده از این سیستم عملکرد آمبولانس‌های خود را بهبود بخشند، می‌توانند جان عده زیادی از افراد را نجات دهند.


شرکت‌های توزیع و حمل و نقل

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به سیستم مدیریت ناوگان مجهز باشد، شرکت‌های توزیع و حمل و نقل است. این شرکت‌ها با داشتن این سیستم، دیگر نگران دیر رسیدن یا نرسیدن محموله‌های خود به دست مشتریان نخواهند بود و با علت‌یابی و نظارت درست روی خودروها و رانندگان خود، می‌توانند کارایی و بهره‌وری شرکت‌شان و در نتیجه سودآوری خود را به شدت بالا ببرند.


آموزشگاه‌های رانندگی

هر آموزشگاه رانندگی به دلیل داشتن تعداد زیادی خودروهای آموزشی و مبتدی بودن رانندگان، حتماً به یک سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل نیاز دارد. از آنجایی که خودروهای این آموزشگاه‌ها موظف به حضور در یک محدوده‌ی مشخص برای رانندگی هستند، به همین دلیل این آموزشگاه‌ها نیاز دارند به طریقی خودروهای خود را کنترل کنند.


شرکت‌های اجاره خودرو و تاکسیرانی‌های آنلاین

افزایش قیمت خودروها، مهم‌ترین دلیلی است که یک شرکت اجاره خودرو می‌تواند برای جلوگیری از دزیده شدن خودروهای خود، از سیستم مدیریت ناوگان استفاده کند.

شرکت‌های تاکسیرانی آنلاین نیز برای بالا بردن رضایت مشتری و نظارت بر عملکرد رانندگان نیاز دارند تا از یک سیستم برای کنترل ناوگان خود استفاده کنند.

  

رستوران‌ها و سرویس‌های پرداخت در محل (پیک موتوری)

سریع رسیدن پیک‌های موتوری و درست رساندن محموله‌ی مورد نظر، مهم‌ترین فاکتور در جلب رضایت مشتری برای این گونه کسب‌وکارهاست. اگر می‌خواهید رضایت مشتری‌های خود را جلب کنید و در طول زمان آن‌ها را از دست ندهید، باید بر ناوگان خود نظارت و کنترل کافی داشته باشید و از طریق تحلیل‌های به دست آمده از سیستم مدیریت ناوگان، دست به بهینه سازی مسیر، آموزش راننده‌ها و ارتقای سیستم حمل و نقلی خود بزنید.


نظارت بر بازاریاب‌ها

بسیاری از کسب‌و‌کارها از بازاریابان برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کند. از آنجایی که این بازاریاب‌ها در محل شرکت حضور ندارند، می‌توان با استفاده از سیستم مدیریت ناوگان، روی عملکرد و رفتار آنها نظارت داشت.


در انتها

با سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل آشنا شدیم و درباره‌ی کاربرد آن‌ها و تأثیری که می‌توانند روی رشد کسب‌وکار شما داشته باشند، صحبت کردیم. اگر شما هم می‌خواهید برای سازمان خود یک سیستم مدیریت ناوگان داشته باشید و به دنبال سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی مناسب برای این کار هستید، حتماً با متخصصان ما در شرکت توسعه فناوری نیک آوازه ارتباط بگیرید. 


دسته بندی ها:مدیریت ناوگان حمل و نقلمدیریت ناوگانسیستم مدیریت ناوگان حمل و نقلسیستم مدیریت ناوگاننرم افزار مدیریت ناوگان

جدیدترین مقاله