logo
blog cover

اهمیت ردیابی ماشین آلات و محموله های معدنی

12 آبان 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

اهمیت ردیابی ماشین آلات و محموله‌های معدنی

یکی از صنایع بسیار حساس و خاص در کشور، صنعت معدن است که شیوه مدیریت آن، اهمیت بسیار بالایی دارد. این بخش با مشکلات و مسائل ایمنی فروانی روبرو بوده و لذا صنعتی سخت به شمار می‌رود. برای مدیریت دقیق این صنعت، به برخی از ابزارها و یا تجهیزات نیاز داریم که دقت بسیار بالایی داشته و کارآمدی خود را اثبات کرده باشند. تا از طریق آن‌ها شرکت‌های معادن و صنایع معدنی، بتوانند به کنترل و مدیریت همه جانبه و یکپارچه این صنعت دست بزنند. اهمیت ردیابی ماشین آلات و محموله‌های معدنی در چنین شرایطی مشخص خواهد شد.

چراکه این فناوری‌ها می‌توانند بسیاری از چالش‌های پیش روی این صنعت را حل و فصل نموده و از صرف هزینه‌های بسیار بالا، پیشگیری به عمل آورند و یا جلوی بسیاری از خسارت‌های ناخواسته را بگیرند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت ردیابی ماشین آلات و محموله‌های معدنی اقدام کنیم. پس اگر شما هم در این حوزه فعال بوده و یا با دعدغه‌ای مواجه هستید با ما همراه باشید.

چالش‌های پیش روی صنعت معدن و ضرورت استفاده از فناوری‌ها

صنعت معدن نیز مانند دیگر صنایع با چالش‌های فروانی مواجه بوده که در مراحل گوناگون خود را نشان می‌دهند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این بخش، واقع شدن معادن در نقاط و نواحی دورافتاده و یا دور از دسترس است.

وجود این مساله باعث می‌شود تا فرآیندهای لجستیکی و یا حمل و نقل مواد و محصولات معدنی با دشواری روبرو شود. برای حل و فصل این مساله باید وضعیت و شرایط حمل و نقل و تجهیزات سنگین و ماشین آلات مربوط به این بخش، با دقت بسیار بالایی رصد شده و تحت کنترل قرار بگیرند.

این امکان وجود دارد که در یک سایت استخراج و یا در مناطق پیرامونی آن ارتباط شبکه‌ای در دسترس نبوده و یا نتوانید از شبکه‌های سلولی برای ارسال اطلاعات استفاده کنید‌ و یا روابطی را در میان افراد مختلف و بخش‌های گوناگون برقرار سازید.

توجه به این نکته ضرورت دارد که هرگونه اقدام ناصواب مدیریتی و یا ناکارآمدی، می‌تواند هزینه‌های بسیار بالایی را به شما تحمیل کند. پس استفاده از فناوری‌های نو و پیشرفته از قبیل سیستم‌های ردیاب مبتنی بر جی پی اس برای هدایت و کنترل ماشین آلات و محموله‌های معدنی ضروری به نظر می‌رسد.

اهمیت ردیابی ماشین آلات و محموله‌های معدنی را در ادامه و با ذکر چند مزیت برخواهیم شمرد.

کنترل و مدیریت بهینه زمان

با استفاده از امکانات و تجهیزاتی از قبیل ردیاب، شرکت‌های معدنی به این اطمینان دست پیدا می‌کنند که مدت زمان زیادی را در طول یک مسیر از دست نداده و زمان زیادی را تلف نکرده‌اند. چراکه بهترین و مناسب‌ترین مسیرها را برای حمل و نقل محموله‌های خود در نظر گرفته‌اند.

پیشگیری از ربوده شدن محموله

اهمیت ردیابی ماشین آلات و محموله‌های معدنی در شرایط خاصی مانند سرقت و یا ربوده شدن بار، خود را بیش از پیش نشان خواهد داد. همان‌طور که می‌دانید اگر چنین محموله‌هایی با حوادثی از قبیل ربوده شدن مواجه شوند، هزینه‌های بسیار بالایی به همراه خواهند داشت.

با استفاده از سیستم‌های ردیاب مبتنی بر جی پی اس و نصب آن‌ها بر روی ماشین آلات حمل بار، امکان سرقت و یا دزدیده شدن ماشین‌ها و محموله، با کاهش بسیار زیادی مواجه خواهد شد. وجود این ابزارها کمک می‌کند تا شما بتوانید محموله‌های مورد نظر خود را به طور دائمی تحت نظارت و کنترل دقیق قرار دهید.

با استفاده از این ابزارهای نوین، قادر خواهید بود محموله خود را از محل بارگیری در معدن تا تحویل شدن به مقصد نهایی، مدیریت و یا پایش کنید.

به دست آوردن اطلاعات دقیق و کامل

یکی از عناصر بسیار مهم در صنعت معدن و اکتشافات معدنی، برنامه‌ریزی دقیق و سازماندهی فعالیت‌های روزانه به بهترین شکل ممکن است. پس باید اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت دائمی و بدون هیچ گونه تاخیری به دست آورید.

این عامل نیز یکی از مهم‌ترین دلائل اهمیت ردیابی ماشین آلات و محموله‌های معدنی است. به نحوی که با استفاده از این امکانات شما می‌توانید به طور دقیق از محل حمل و نقل محصولات معدنی مطلع شده و مکان و موقعیت جغرافیایی وسائل نقلیه را بدانید. حتی در مواقعی که شبکه‌های ارتباطی در دسترس نیستند و شما با مشکل ایجاد ارتباط مواجه شده‌اید.

همان‌طور که می‌دانید در چنین شرایطی برای مدیران این نکته حائز اهمیت است که به هیچ عنوان کنترل و نظارت بر محموله‌های خود را از دست ندهند. از سوی دیگر این موضوع اهمیت دارد که زنجیره تحویل محموله را به درستی تکمیل نموده و آن را به روز رسانی کنند تا بار مورد نظر با سرعت کافی و در وقت مناسب به مقصد نهایی‌ تحویل شود.

به دست آوردن اطلاعات دقیق و همه جانبه از ماشین آلات و محموله‌های معدنی به محاسبات مالی و حسابداری نیز کمک خواهد رساند. بنابراین استفاده از سیستم‌های پیشرفته ردیاب برای ماشین آلات و محموله‌های معدنی ضرورت و اهمیت ویژه‌ای دارد.

ایمن سازی محموله

یکی دیگر از دلائل اهمیت ردیابی ماشین آلات و محموله‌های معدنی، افزایش ایمنی این محموله‌ها است. چراکه از طریق استفاده از این ابزارها قادر به شناسایی راننده خودروهای حمل کننده بار خواهید بود. برخی از این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها شخصی که از نظر ناوگان مجاز شناخته شده، می‌تواند از خودرو استفاده کرده و آن را روشن کند.

شیوه طراحی برخی از ردیاب‌ها نیز به نحوی است که می‌توانند به ایمن سازی رانندگان در مواقع خطر نیز دست بزنند. همان‌طور که می‌دانید در جریان حمل و نقل محموله‌های معدنی با ارزش، امکان بروز خطر و مواجهه با حوادث پیش بینی نشده وجود دارد.


در این صورت اگر خودروی یک راننده به امکاناتی از قبیل ردیاب تجهیز شده باشد، وی می‌تواند به راحتی و با لمس و یا فشار دادن کلید هشدار تعبیه شده در کابین، از مدیریت مجموعه درخواست کمک کند. در این موقعیت، مدیر با سرعتی بسیار بالا در جریان خطر قرار گرفته و قادر است اقدامات مورد نیاز برای حل مشکل پیش آمده را انجام دهد.

از سوی دیگر و با به‌کارگیری این تجهیزات نو، کارفرمایان و یا مدیران به راحتی قادر به برقراری ارتباط با کارگران معدن و اطلاع از محل قرار گیری آن‌ها خواهند بود. در این شرایط اگر دستگاهی خراب شود و یا هر گونه اختلالی ایجاد گردد، با سرعت بالا گزارش شده و قابل بررسی خواهد بود.


دسته بندی ها:اهمیت ردیابی ماشین آلات و محموله های معدنی

جدیدترین مقاله