
سیستم مدیریت زنجیره تامین چگونه عمل میکند
5 فروردین 1402مدیریت زنجیره تامین؛ مدیریت متمرکز جریان کالاها و خدمات است و شامل کلیه فرآیندهایی است که مواد خام را به محصولات نهایی تبدیل میکند. با مدیریت زنجیره تامین، شرکتها میتوانند هزینههای اضافی را کاهش دهند و محصولات را سریعتر و کارآمدتر به مصرف کنندگان تحویل دهند.
یک مدیر زنجیره تامین؛ وظیفه کنترل و کاهش هزینهها و جلوگیری از کمبود میزان عرضه را بر عهده دارد.
سیستم مدیریت زنجیره تامین چگونه عمل میکند
مدیریت زنجیره تامین؛ نشان دهنده تلاش تامین کنندگان برای توسعه و پیاده سازی زنجیرههای تامینی است که تا حد امکان کارآمد و مقرون به صرفه باشد. زنجیرههای تامین همه چیز را از تولید گرفته تا توسعه محصول تا سیستمهای اطلاعاتی مورد نیاز برای هدایت این تعهدات، پوشش میدهد.
به طور معمول، سیستم مدیریت زنجیره تامین تلاش میکند تا فرآیند تولید، حمل و نقل و توزیع یک محصول را به طور متمرکز کنترل یا پیوند دهد. با مدیریت زنجیره تامین، شرکتها میتوانند هزینههای اضافی را کاهش داده و محصولات را سریعتر به مصرف کننده تحویل دهند. این کار با حفظ کنترل شدیدتر موجودیهای داخلی، تولید داخلی، توزیع، فروش و موجودیهای فروشندگان شرکت انجام میشود.
مدیریت زنجیره تامین بر این ایده استوار است که تقریباً هر محصولی که به بازار می آید از تلاشهای سازمانهای مختلفی که یک زنجیره تامین را تشکیل میدهند، نتیجه میگیرد. اگرچه زنجیرههای تامین برای سالها وجود داشتهاند، اما بیشتر شرکتها اخیراً به آنها به عنوان ارزش افزوده برای عملیات خود توجه کردهاند.
5 قسمت از یک سیستم مدیریت زنجیره تامین
مدیر زنجیره تامین سعی میکند تا میزان کمبودها را به حداقل برساند و هزینهها را پایین نگه دارد و این کار فقط مربوط به تدارکات و خرید موجودی نیست. به گفته Salary.com، مدیران زنجیره تامین "بر زنجیره تامین و عملیات لجستیکی کلی نظارت و مدیریت میکنند تا میزان کارایی را به حداکثر برسانند و هزینه زنجیره تامین سازمان را به حداقل برسانند."
میزان بهره وری میتواند مستقیماً به عملکرد یک شرکت تاثیر بگذارد. یک مدیر زنجیره تامین، تدارکات تمام جنبههای زنجیره تامین را که از پنج بخش زیر تشکیل شده است، هماهنگ میکند.
- برنامه ریزی
برای به دست آوردن بهترین نتایج از مدیریت زنجیره تامین، این فرآیند معمولاً با برنامه ریزی برای تطبیق عرضه با تقاضای مشتریان و تولید آغاز میشود. شرکتها باید نیازهای آینده آنها را پیش بینی و بر اساس آن عمل کنند. این به مواد خام مورد نیاز در هر مرحله از ساخت، ظرفیت تجهیزات و محدودیتها و نیازهای کارکنان در طول فرآیند مدیریت زنجیره تامین مربوط میشود. نهادهای بزرگ اغلب به ماژول های سیستم ERP برای جمع آوری اطلاعات و برنامهها متکی هستند.
- یافتن منابع
فرآیندهای مدیریت زنجیره تامین کارآمد به شدت به روابط قوی با تامین کنندگان متکی هستند. منبع یابی مستلزم همکاری با فروشندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز در طول فرآیند تولید است. یک شرکت ممکن است بتواند از قبل برنامه ریزی کرده و با یک تامین کننده کار کرده تا کالاها را تامین کند. با این حال، صنایع مختلف نیازها و منابع متفاوتی خواهند داشت. به طور کلی، منبع مدیریت زنجیره تامین شامل اطمینان از موارد زیر است:
- مواد اولیه با مشخصات ساخت مورد نیاز برای تولید کالا مطابقت دارد.
- قیمتهای پرداخت شده برای کالاها مطابق با انتظارات بازار است.
- فروشنده این امکان را دارد که مواد اضطراری را به دلیل رویدادهای پیش بینی نشده تحویل دهد.
- فروشنده دارای سابقه ثابتی در تحویل کالا به موقع و با کیفیت خوب است.
مدیریت زنجیره تامین به ویژه زمانی که تولیدکنندگان با کالاهای فاسد شدنی کار میکنند؛ بسیار مهم است. هنگام تامین کالا، شرکتها باید به زمان تحویل کالا و اینکه تامین کننده چقدر میتواند این نیازها را برآورده کند، توجه توجه داشته باشند.
- تولید
در قلب فرآیند مدیریت زنجیره تامین، شرکت مواد خام را با استفاده از ماشین آلات، نیروی کار یا سایر نیروهای خارجی برای ساختن چیزی جدید تغییر میدهد. این محصول نهایی هدف نهایی فرآیند تولید است؛ اگرچه مرحله نهایی مدیریت زنجیره تامین نیست.
فرآیند تولید ممکن است بیشتر به وظایف فرعی مانند مونتاژ، آزمایش، بازرسی یا بسته بندی تقسیم شود. در طول فرآیند تولید، یک شرکت باید مراقب ضایعات یا سایر عوامل قابل کنترل باشد که ممکن است باعث انحراف از برنامههای اولیه شود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت به دلیل عدم آموزش کارکنان از مواد خام بیشتری نسبت به برنامه ریزی و منابع مورد نیاز استفاده میکند، شرکت باید این مشکل را اصلاح کند یا مراحل اولیه مدیریت زنجیره تامین را مجدداً بررسی کند.
- تحویل دادن
پس از تولید محصولات و نهایی شدن پروسه فروش، یک شرکت باید محصولات را به دست مشتریان خود برساند. فرآیند توزیع اغلب به عنوان یک مشارکت کننده در تصویر یک برند دیده میشود؛ زیرا تا این لحظه، مشتری هنوز با محصول تعامل نداشته است. در فرآیندهای قوی مدیریت زنجیره تامین، یک شرکت دارای قابلیتهای لجستیکی قوی و کانالهای تحویل برای اطمینان از تحویل به موقع، ایمن و ارزان قیمت محصولات است که شامل داشتن پشتیبان یا روشهای توزیع متنوع در صورتی که یکی از روشهای حمل و نقل به طور موقت غیرقابل استفاده باشد، میشود.
- عودت
فرآیند مدیریت زنجیره تامین با پشتیبانی از محصول و بازگشت مشتریان به پایان می رسد. به اندازه کافی بد است که یک مشتری نیاز به بازگرداندن یک محصول داشته باشد و حتی بدتر از آن اگر به دلیل اشتباه از طرف شرکت باشد. این فرآیند بازگشت اغلب لجستیک معکوس نامیده میشود و شرکت باید اطمینان حاصل کند که توانایی دریافت محصولات برگشتی را دارد و به درستی بازپرداخت برای بازگشت دریافت شده را تعیین میکند. چه یک شرکت در حال انجام فراخوان محصول باشد یا یک مشتری به سادگی از محصول راضی نباشد، نحوه معامله با مشتریان باید اصلاح شود.
بسیاری بازگشت مشتری را به عنوان یک تعامل بین مشتری و شرکت در نظر میگیرند. با این حال، بخش بسیار مهمی از پروسه بازگشت مشتری، ارتباطات بین شرکتی برای شناسایی محصولات معیوب، محصولات تاریخ مصرف گذشته یا کالاهای ناسازگار است. بدون پرداختن به علت اساسی بازگشت مشتریان، فرآیند مدیریت زنجیره تامین با شکست مواجه خواهد شد و روند بازگشت مشتریان در آینده نیز احتمالاً ادامه خواهند داشت.