logo
blog cover

پنج عنصر موثر در مدیریت لجستیک

2 بهمن 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

مشکل تعاریف و بحث‌های مربوط به زنجیره تامین این است که تشخیص نقش مدیریت لجستیک در آن‌ها آسان نیست،؛ به همین دلیل است که یک راه ساده، ارتباط دادن نقش لجستیک در زنجیره تامین است.

عناصر موثر در مدیریت لجستیک؛ بیشتر به توضیح اینکه چه فعالیت‌ها و فرآیندهای لجستیکی در یک زنجیره تامین انجام می‌شوند، کمک می‌کنند.

 

مدیریت لجستیک چیست؟


مدیریت لجستیک به کسب، ذخیره و حمل و نقل موجودی کالا از مبدا تا مقصد اشاره دارد و شامل نگهداری موجودی، منابع و اطلاعات مربوطه و رساندن کالا به مکان مناسب در زمان مناسب و به مشتری مناسب است.

راه‌حل‌های پیشرفته مدیریت لجستیک سرتاسری، با بهینه‌سازی موجودی، کاهش هزینه‌های سربار و ارائه خدمات و سود به مشتریان بهبود یافته؛ درصد کارایی را افزایش می‌دهند.

 

پنج عنصر موثر در مدیریت لجستیک

 

پنج عنصر موثر در مدیریت لجستیک وجود دارد:

 

  • ذخیره سازی، انبارداری و حمل و نقل مواد
  • بسته بندی و یکپارچه سازی
  • فهرست
  • حمل و نقل
  • اطلاعات و کنترل


نقش جابجایی مواد و انبارها در مدیریت لجستیک چیست؟

 

این بخش؛امکان ایجاد یک جریان ثابت از محصولات است که توسط تولید کنندگان عرضه می‌شود و اما چرا مهم است؟ تولیدکنندگان باید در اوج بازدهی کار کنند، اما مصرف کنندگان تمایل دارند کالاها را با همان نرخی که تولیدکننده آن‌ها را عرضه می‌کند، خریداری کنند.

تمایل به عدم تعادل بین میزان عرضه که ثابت است و تقاضا، که می تواند غیرقابل پیش بینی باشد، وجود دارد. پاسخ این است که کالاهای مازاد تولید شده توسط یک تولید کننده را تا زمانی که توسط مصرف کنندگان تقاضا شود؛ بهتر است ذخیره کنید. برای رسیدن به این هدف، یک انبار مورد نیاز است و انبار به تجهیزات ذخیره سازی تخصصی مانند قفسه‌ها و تجهیزات حمل مواد برای جابجایی و بارگیری و تخلیه وسایل نقلیه تحویلی نیاز دارند.


این مطلب را هم بخوانید: زنجیره تامین دیجیتال چیست و چگونه می توان در این حوزه موفق شد؟


نقش بسته بندی و یکپارچه سازی در مدیریت لجستیک چیست؟

 

یک تعریف و یکی از شاخص‌های کلیدی در مدیریت لجستیک؛ مراقبت و وضعیت یک محصول است. بسته بندی بخشی ضروری از آن است. یکپارچه سازی نیز مهم است؛ زیرا به بخش‌های ذخیره سازی و حمل و نقل کمک می‌کند. راحت‌ترین محصول برای جابجایی و ذخیره‌سازی، شکل مکعب است؛ بنابراین بسته‌بندی و واحدسازی سعی می‌کند تمام اندازه‌ها و شکل‌های مختلف محصول را گرفته و تا حد امکان به شکل مکعبی بسته‌بندی کند.

 

نقش موجودی در مدیریت لجستیک چیست؟


موجودی یک عنصر لجستیکی است که ارتباط تنگاتنگی با ذخیره سازی و انبارداری دارد و این بخش مربوط به این است که مرسولات در کجا قرار دارند و چه مقدار از آن‌ها نگهداری شوند. در واقع؛ موجودی، کنترل جریان کالاها به داخل و خارج از انبار است و اما چگونه این امر محقق می شود؟

با مشاهده داده‌های فروش سفارش‌های گذشته و استفاده از ابزارهای مختلف ریاضی و آماری سعی می‌شود تل پیش‌بینی شود که چه مقدار کالا توسط مصرف‌کنندگان تقاضا می‌شود. مدیریت موجودی یک علم دقیق نیست، اما بسته به اینکه تقاضا چقدر متغیر باشد، ابزار مفیدی برای کمک به مدیریت جریان کالا از طریق زنجیره تامین است.


نقش حمل و نقل در مدیریت لجستیک چیست؟


یکی از عناصر اصلی تدارکات که بیشتر بخش را تشکیل می‌دهد؛ حمل و نقل است و شامل تمام روش‌های مربوط به حمل و نقل؛ از جمله وسایل نقلیه جاده ای، قطارهای باری، حمل و نقل باری و حمل و نقل هوایی می‌شود. بدون حمل و نقل، کالاها قادر به انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر در زنجیره تامین نیستند. برخی از کالاها با زنجیره تامین کوتاه؛ مانند مواد غذایی، راه دوری را طی نمی کنند. سایر محصولات پیچیده تر، از اجزای زیادی تشکیل شده اند که می توانند از سراسر جهان حمل و نقل شوند.

 

نقش اطلاعات و کنترل در مدیریت لجستیک چیست؟

 

عنصر اطلاعات و کنترل برای همه عناصر مورد نیاز است تا به عنوان محرک رویه‌های عملیاتی مختلف عمل کند. ما اطلاعات مورد نیاز برای موجودی را ذکر کرده ایم. سطوح سفارش به تصمیم گیری در مورد اینکه چه سفارشاتی باید برداشت و در انبارها بسته بندی شوند، کمک می‌کند و امکان برنامه ریزی و سازماندهی در بخش  حمل و نقل را فراهم می‌کند. نقش اطلاعات و کنترل کمک به طراحی سیستم‌های اطلاعاتی است که می‌توانند رویه‌های عملیاتی را کنترل کنند. آن‌ها همچنین در پیش بینی میزان تقاضا و موجودی، نقش کلیدی ای را ایفا می‌کنند.


این مطلب را هم بخوانید: روندها و پیش بینی‌ها برای ناوگان حمل و نقل


نقش سیستم لجستیک


لجستیک در واقع نقش‌های زیادی دارد. شناخته شده ترین نقش لجستیک؛ بخش فروش است که محصولات را از تولید کننده به مصرف کننده منتقل می‌کند. علاوه بر تدارکات فروش، لجستیک را می توان بسته به رشته؛ به چهار نقش دیگر نیز تقسیم کرد که شامل: لجستیک تدارکات، لجستیک تولید، لجستیک بازیابی و لجستیک بازیافت هستند.

نقش‌های لجستیک شامل حمل و نقل/تحویل، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، جابجایی محموله، پردازش توزیع و پردازش اطلاعات است و بسیاری از سیستم‌ها برای تحویل سریع و به موقع محصولات از محل تولید یا کارخانه به مصرف‌کننده ایجاد شده‌اند.

این بخش عملکردها و تجهیزات معمولی را توضیح می‌دهد و به توضیح اینکه چه نوع موادی و از چه بخش لجستیک را تشکیل می‌دهند، کمک می‌کند.


نقش تجهیزات لجستیکی (دستگاه‌های جابجایی مواد)


انتقال مواد اصطلاح کلی برای ماشین‌ها و تجهیزاتی است که به منظور کارآمدتر کردن کار جابجایی محموله و استفاده از منابع نیروی کار کمتر؛ در کار جابجایی محموله استفاده می‌شود که بار زیادی را بر دوش کارگران وارد می‌کند. به این ماشین ها و تجهیزات، دستگاه های جابجایی مواد می‌گویند.

 

تجهیزات مورد استفاده در لجستیک: دستگاه های جابجایی مواد

 

مقدار زیادی کار سنگین در کارگاه‌های لجستیکی مانند بارگیری، تخلیه و حمل و نقل کالا وجود دارد. دستگاه جابجایی مواد یک اصطلاح کلی برای ماشین‌هایی است که برای کارآمدتر کردن سیستم لجستیک استفاده می‌شود. این ماشین‌ها؛ وظایف مختلفی از جمله جابجایی مواد اولیه، کارهای در حال فرآیند و محصولات تکمیل شده را انجام می‌دهند. بسیاری از دستگاه های جابجایی مواد در کارگاه‌های تدارکات مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل لیفتراک‌ها، گاری ها، پالت‌ها، نوار نقاله ها، ربات‌های حمل و نقل، مرتب کننده‌ها، سیستم‌های چیدن و انبارهای خودکار است.

دسته بندی ها:مدیریت لجستیک

جدیدترین مقاله