جلوگیری از تأخیر در تحویل اجناس به مشتری با کمک ردیاب خودرو و نرم افزار مدیریت ناوگان
یکی از مهمترین اهداف کسب و کارها رضایت مشتریان است، در صورتی که کار فروش تولید یا محصولات انجام گیرد، مهمترین عامل رضایت مشتری تحویل اجناس به موقع و در اسرع وقت است. تجارت الکترونیک کمک می کند تا اکثر شرکت ها بر خدما تحویل تاکید بیشتری داشته باشند، این امر کمک می کند تا رضایت مشتریان حاصل شده و در نتیجه سود بیشتری به همراه داشته باشد.
تحویل اجناس به مشتری درب منزل
امروزه کسب و کارهای آنلاین بخش عمدهای از تجارت فروش را به خود اختصاص دادهاند، به همین دلیل است که تحویل اجناس به دست مشتری درب منزل جای خرید حضوری را گرفته است. همچنین در مورد تولیدیها و کارخانجات بزرگ نیز پخش محصولات به صورت مویرگی در سراسر کشور یکی از مهمترین اقدامات این تولید کنندههای کلان است.
یکی از مهمترین دغدغهها و چالشها پیش روی تولید کننده در تجارت الکترونیک این است که چگونه میتوان اجناس را بدون تأخیر به دست مصرف کننده رساند. رسیدگی به این امر با برنامه ریزی و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا در این زمینه کاملا شدنی است. در ادامه به برخی دستورالعملها میپردازیم که میتواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.
جلوگیری از تأخیر در تحویل
برای این که بتوانید عوامل تأخیر در تحویل محصولات را به حداقل برسانید یا کاملا از میان بردارید باید آنها را شناسایی کنید. به این ترتیب می توانید بسیاری از موارد را به خوبی مدیریت کنید و از تأخیرات ایجاد شده در زمان تحویل اجناس بکاهید.
شرایط جوی
یکی از مهمترین دلایل تأخیرات ایجاد شده در تحویل محصولات به مشتری، شرایط جوی است. شرایط غیر قابل پیشبینی دقیقا همان شرایطی است که شما را در بدترین موقعیت قرار میدهد. مطمئنا این شرایط چیزی نیست که به دست حامل محصول یا فروشنده آن تغییر کند، بلکه تنها مدیریت بحران است که میتواند در این قضیه همه چیز را به حالت نرمال باز گرداند. یکی از اساسیترین حرکت هایی که میتوان در این زمینه انجام داد تامین ایمنی محصول در زمان حمل است. ایجاد کردن شرایط ایمن می تواند بهترین قدم در این زمینه باشد.
تأخیرات گمرک
از جمله دلایل دیگری که موجب تأخیر به ویژه در کالاهای تجاری و بازرگانی می شود تأخیرات گمرک است. این مسئله عموما به واسطه بروکراسی موجود در ترخیص رخ میدهد. برای این که از این نوع تأخیر پیشگیری کنید بهتر است همه اطلاعات و مدارک را از قبل آماده کرده و همه امور را به موقع و درست انجام دهید.
مشکلات فنی
در بخش فروش آنلاین مشکلات فنی سیستم از جمله وبسایت میتواند باعث تأخیر در ارسال کالا یا محصول به خریدار شود. این اتفاق از جمله مواردی است که میتواند برای هر فروشندهای رخ دهد. مشکلات اینترنت گاهی خارج از کنترل هستند اما مشکلات فنی سیستم فروش آنلاین را باید مرتبا رسیدگی کرد تا در مواقع لزوم بتوان سریعا مشکلات را بررسی کرده و در تحویل کالا به مشتری خللی ایجاد نکرد.
خطاهای ارسال
گاهی خطاهای انسانی از جمله اطلاعات ناقص، آدرسهای غلط، فرمهای سفارش نادرست و امثال آن میتواند دلیل اصلی ایجاد تأخیر در ارسال کالا یا محصول باشد. بنابراین میتوان گفت یکی از راههای جلوگیری از تأخیر میتواند سیستمهای قوی اطلاعاتی در زمان ثبت سفارش باشد.
تغییرات مسیر
گاهی در زمان ارسال بار ممکن است به هر دلیلی ناچار به تغییر مسیر بود. بنابراین مدت زمانی که صرف تغییر مسیر میشود باعث تأخیر در دریافت کالا توسط مشتری خواهد بود.
چگونه میتوان از این تأخیرات پیشگیری کرد
برای این که رضایت مشتری را در زمان دریافت کالا یا محصول جلب کنیم نیاز است که همه چیز مطابق برنامه ریزی پیش رود. بنابراین باید از هر روش یا سیستمی که به برنامه ریزی بهتر کمک میکند استفاده کنید. در این بخش به نکات مهمی که میتواند در این مسیر به شما کمک کند خواهیم پرداخت.
سازماندهی انبار
هیچ فرقی نمی کند یک فروشنده کوچک باشید یا یک کارخانه تولیدی بزرگ، انبار شما نقش مهمی در سازماندهی و اعزام کالاها خواهد داشت. بنابراین بهتر است به روش هایی برای سازماندهی انبار خود باشید. اطلاعاتی نظیر این که چه محصولاتی در انبار وجود دارد، کدام محصولات آماده ارسال هستند، کدام محصولات ارسال شدهاند و ... خیلی ساده به شما کمک میکند تا بتوانید همه چیز را کنترل کنید.
استفاده از نرم افزارهای لجستیک
استفاده از تکنولوژی روز دنیا در ارسال کالا و محصولات به شما کمک میکند تا خیلی آسانتر این پروسه را مدیریت کنید. خودکار شدن فرآیند تحویل میتواند باعث کاهش تأخیر ارسال محصولات باشد. استفاده از چنین تکنولوژی هایی عموما با صرف هزینه همراه است اما باید بدانید که این هزینهها میتواند در پیشرفت پروسه انتقال و تحویل بار بسیار موثر بوده و مدیریت را برای شما سادهتر کند.
ردیاب خودرو
بهترین راه برای بهینه سازی ناوگان تحویل استفاده از ردیاب خودرو است. استفاده از مزایای GPS در کسب و کارها یک امر ثابت شده است و میتواند بهترین روش برای کاهش تأخیر تحویل باشد. بهینه سازی مسیرها بر اساس مدت زمان انتقال، بررسی شرایط آب و هوایی، پیش بینی تغییرات مسیر و ... تنها بخشی از مشکلاتی که با کمک ردیاب خودرو میتوانید آنها را برطرف کنید. ضمن این که استفاده از این تکنولوژی میتواند به تامین امنیت کالا، نظارت بر عملکرد رانندگان و مدیریت مسیر تحویل نیز کمک کند. در کنار این مزایا مواردی چون کنترل هزینه های سوخت و تعمیرات نیز می تواند از مزایای دیگر استفاده از این تکنولوژی باشد.
جمعبندی نهایی
اگرچه فرآیند تحویل بخشی از کسب درآمد محسوب نمیشود اما نمی توان از تاثیر آن بر توسعه کسب و کار و همچنین رضایت مشتریان که در نهایت منجر به وفاداری آنان و همچنین افزایش اعتمادسازی برند میشود را به دنبال دارد. بنابراین بسیار مهم است که با استفاده از سیستم ردیاب خودرو هم در جهت مدیریت آسان تر مراحل مختلف توزیع کالا استفاده کرد و هم مواردی که باعث ایجاد تأخیر در تحویل کالا به مشتری میشوند را به حداقل رساند. برای هر کسب و کاری راضی نگه داشتن مشتریان یک مسئله حیاتی است. بنابراین باید با شیوههای مختلف به فکر بهبود کسب و کار بود.